به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، شاپور رستمی صبح امروز در نشست کارگروه مدیریت پسماند استان بوشهر اظهار داشت: این امر باید در قالب دستورالعمل تدوین و ابلاغ شود و مربوط به هر دو حوزه شهری و روستایی است و فقط مختص شهرها نیست.
وی تاکید کرد: مسئولیت شهرداریها به ویژه شهرداری بوشهر در این زمینه بیشتر است و باید با دقت و حساسیت بیشتری در این زمینه عمل کند.
رستمی با تاکید بر فعالسازی دبیرخانه کارگروه مدیریت پسماند استان افزود: نگاهی که به مدیریت پسماند در استان بوشهر وجود دارد نگاه درستی نیست و باید تغییر کند و تولید روزانه حدود 950 گرم زباله توسط هر نفر میزان بسیار بالایی است.
معاون عمرانی استاندار بوشهر ادامه داد: نگاه شهرداریها به پسماند فقط دور کردن زباله از محیط شهری نباشد بلکه باید به پسماند به فرصتی برای ایجاد منبع درآمد مناسب برای شهرداری و شهروندان نگاه کرد و اگر تاکنون این مسئله محقق نشده به دلیل نبود طرح و برنامه خاصی در این زمینه بوده است.
وی اضافه کرد: روزانه برای جابجایی هر کیلو زباله به طور متوسط 50 تومان هزینه میشود و باتوجه به میزان جمعیت در مجموع این هزینه بالایی است و باید با برنامه طرحهای پیشبینی شده در راستای مدیریت پسماند را هرچه سریعتر عملیاتی کنیم.
رستمی اضافه کرد: اعتبار لازم در این رابطه برای استانهای ساحلی در نظر گرفته شده و باتوجه به موقعیت خاص استان بوشهر در بین سایر استانهای ساحلی باید هرچه سریعتر با ارائه مطالعات جامع و کارشناسی شده برای جذب اعتبارات اقدام کنیم.
این مسئول تاکید کرد: دولت زیرساختهای لازم را در این راستا ایجاد میکند و در کنار مدیریت مجموعه شهرداریها باید زمینه مشارکت مردم و جذب سرمایهگذار نیز فراهم شود.
معاون عمرانی استاندار بوشهر با بیان اینکه بخش فرهنگی این حوزه ضعیف است، یادآور شد: در مدیریت پسماند چه در بحث جداسازی و چه نوع استفاده باید کار فرهنگی بیشتری صورت گیرد و از ظرفیت همه دستگاهها به ویژه صدا و سیما در این زمینه استفاده بیشتری شود.
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری بوشهر نیز در این نشست متذکر شد: پسماند روستایی و تفکیک از مبدا و تفکیک ضایعات از محصولات کشاورزی و دفن بهداشتی در روستاها بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
حسین عالینژاد اذعان داشت: اعتبارات و مزایایی که برای 14 شهر ساحلی استان مصوب شده برای روستاهایی نیز که در نزدیکی محل دفن زباله قرار دارند لحاظ شود و به عنوان یک مصوبه در دستور کار قرار گیرد./ج1