یک روزنامه امریکایی ایران را کلید حل مشکلات منطقه خاورمیانه خواند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، یک روزنامه امریکایی ایران را کلید حل مشکلات منطقه خاورمیانه خواند.
 
تام کنیگ، روز شنبه 13 آبان 1391 در سان فرانسیسکو کرانیکل نوشت: «ایران کلید حل مشکلات منطقه خاورمیانه است و باید برای حل مشکلات این منطقه با این قدرت منطقه ای مذاکره شود. برای حل درگیری های جاری در منطقه خاورمیانه و بهبود وضعیت حقوق بشر در این منطقه، جامعه بین الملل باید با همه قدرت های منطقه ای و از همه مهم تر ایران مذاکره کند و هیچ گاه نمی توان از جایگاه ایران در حل مسایل منطقه ای چشم پوشی کرد».
 
 وی گفت با اشاره به اینکه «مشارکت سازنده ایران کلید حل مشکلات موجود در افغانستان و سوریه است»، نوشت: «ایران در افغانستان همکاری فراوانی از خود نشان داده است. این کشور می توانست هرگونه اقدامی را تخریب و طور دیگری عمل کند، اما رژیم ایران تلاش فراوانی برای برقراری دوباره امنیت در مرزش با افغانستان انجام داد.  حکومت ایران برای دستیابی به ثبات در منطقه، سرمایه گذاری سیاسی و اقتصادی انجام داده است، اما نقش سازنده این کشور هیچگاه توسط جامعه بین الملل به رسمیت شناخته نشده است».
 
کینگ ادامه داد: «مخالفت ایران با گروه طالبان از همان ابتدای کار، مدارا با عملیات نظامی ناتو در همسایگی خود و پذیرفتن آوارگان افغان به عنوان نمونه های همکاری سازنده ایران بوده است».
 
کینگ درباره مناسبات ایران و افغانستان تاکید کرد: «ایران بیش از 3 میلیون آواره افغان را در دهه گذشته پذیرفته و هنوز هم بیش از یک میلیون آواره افغان را پناه داده است. ایران با پناه دادن به این حجم زیاد آوارگان، مانع از انتشار درگیری های افغانستان به سایر نقاط منطقه شده است.  ایران همچنین برای 5/1 تا 2 میلیون آواره افغان کار فراهم کرده است که پول حاصل از شغلشان را به وطنشان می فرستند. به این ترتیب، ایران از اقتصاد افغانستان حمایت می کند».
 
ايران هسته‌اي مي‌نويسد: کینگ سپس به موضوع سوریه اشاره کرد و نوشت: «هیچ راه ماندگاری در سوریه بدون مشارکت ایران در گفت وگوهای صلح امکان پذیر نیست. هیچ کس در خاورمیانه مانند ایران بر بشار اسد، رییس جمهور سوریه نفوذ ندارد و بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل باید به اخضر ابراهیمی، نماینده این سازمان در امور سوریه توصیه کند که برای دستیابی به صلح در سوریه با ایران نیز مذاکره کند. جامعه غرب با امتناع از گفت وگو با ایران دارد بر سر نفوذ خود بر این بازیگر اصلی منطقه خاورمیانه قمار می کند».
 
نویسنده این روزنامه امریکایی در پایان نتیجه گرفته است که برای امریکا راهی جز مذاکره با ایران وجود ندارد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار