تلسکوپ فضايي هابل تصوير جديدي از خوشه کروي NGC 6362 را ارائه کرده است. در اين خوشه ستارگان تازه وارد ديده ميشود !

به گزارش خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران و به نقل از Science Daily؛‌ در اين تصوير با نگاهي عميق مي توان به تفاوت ستاره ها پي برد. در مرکز اين خوشه کروي ستاره ها با رنگ هاي مختلفي وجود دارند.

خوشه هاي کروي از ستارگان پيري تشکيل شده اند. سن برخي به 10 ميليارد هم ميرسد. تعداد اين خوشه ها در کهکشان راه شيري قابل ملاحظه است. به بياني ديگر اين ساختارها، فسيل هاي کيهاني اند که با مطالعه آنها مي توان به چگونگي تحول کيهان پي برد.

اين اجزا آزمايشگاهي ايده آل براي آزمايش نظريه تکامل ستارگان هستند. دانشمندان معتقدند تمام ستارگان يک خوشه کروي سني مشابه با هم دارند.

اما در تصويري که تلسکوپ هابل از خوشه کروي NGC 6362 گرفته است مي توان به تناقض در نظريات قبلي پي برد. در اين خوشه کروي ستارگاني جوان وآبي تر از همتايان خود ديده مي شود. به اين ستارگان لقب Stragglers داده اند.


نمايي از خوشه کروي مذکور،   در اين تصوير ستارگان جوان و آبي رنگ را در کنار ستارگان پير و زرد مي بينيد 

دانشمندان تا کنون براي اين مورد متفاوت نظريه برخورد يا انتقال بين خوشه هاي کروي در سيستم هاي دوتايي را داده اند. آنها معتقدند اين ستاره هاي جوان از خوشه جوان ديگري به اين خوشه آمده اند !!!

خوشه کروي NGC 6362 در حدود 25000 سال نوري از زمين فاصله دارد و در صورت فلکي آتشدان واقع شده است. جيمز دانلوپ ستاره شناس انگليسي براي اولين بار اين خوشه کروي را در سال 1826 پيدا کرد.


نمايي از صورت فلکي آتشدان که خوشه کروي NGC 6362 در آن قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.