هیلاری کلینتون دو روز گذشته در هنگام بازدید از بوسنی، خطاب به مقامات جمهوری اسلامی ایران گفته ، که مذاکرات جدی و توأم با حسن‌نیت را می پذیرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، کلینتون در این پیام از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته تا باب مذاکره با آمریکا را باز کنند.

 

اظهارات هیلاری کلینتون، در حالی صورت می گیرد که در روزهای گذشته شماری از رسانه‌های غربی گزارش‌هایی مبنی بر مذاکرات مستقیم میان آمریکا و ایران را منتشر کردند که هر بار از سوی مقامات ایران تکذیب شد.

 

خبرگزاری مهر در هفتم مهرماه به نقل از  علی‌اکبر ولایتی،‌ مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل، نوشت  دیدگاه کلی جمهوری اسلامی نسبت به رابطه برقرار کردن با ایالات متحده هیچ تغییری نکرده و هیچ تصمیمی هم در ایران برای تغییر این سیاست گرفته نشده است.

 

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران هم در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با وزیر خارجه آفریقای مرکزی گفت: «ما چیزی به اسم مذاکره با امریکا نداریم و از سویی مسئول پاسخگویی به اخبار منتشره آنها هم نیستیم.» صالحی توضیح داد: «ما در قالب گروه ۱+۵ مذاکره داریم اگر منظور آنها از مذاکره درباره موضوع هسته‌ای است که در قالب ۱+۵ در حال انجام است اما جدای از آن مذاکره‌ای نداریم.» 

 

کشورهای غربی و اسرائیل، مدت هاست به دنبال راهی برای جلوگیری از دست یابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای هستند.


آلفرد بنتاتی مفسر خبری آمریکایی معتقد است، در چنین شرایطی که ایران به طور پیوسته با گروه 5+1 جلسات و نشست های مختلفی داشته ،این درخواست ها بازی چند ضلعی آمریکا و غرب را رو کرده و مطمئنا به ضرر آن ها تمام خواهد شد.

 

در جمهوری اسلامی ایران تعیین کننده و تصمیم گیرنده اصلی در مورد سیاست های کلانی مثل ماجرای مذاکره و رابطه با آمریکا مقام معظم رهبری است، ایشان مقابل پیشنهادها و ادعاها پاسخ هایی را به ایالات متحده داده اند، پاسخ هایی که هیچگاه طرف مقابل را دلخوش ننموده است؛ برخی از این پاسخ ها مربوط به شرایط کنونی آمریکا و چرایی عدم پذیرش این تقاضاهاست و برخی دیگر نیز مربوط به شروطی است که جمهوری اسلامی برای شروع مذاکرات مطرح نموده است.

 

با توجه به پاسخ های مقام معظم رهبری در مورد علت عدم پذیرش مذاکره و شروطی که برای آن بیان شده است، می توان نتیجه گرفت که مقابل پیام های آمریکایی ها، جمهوری اسلامی تغییر موضوعی نخواهد داد زیرا هنوز شرایط مذکور محقق نشده است، البته باید به این نکته توجه نمود که ممکن است در مساله ای خاص شروط فوق محقق شود که در آن صورت می توان بدون مذاکره و شروع مذاکرات که هنوز شروط آن محقق نشده است تنها به رفع آن مساله خاص پرداخت.
منبع: محدوده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.