مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: حمله پلنگ به انسان پدیده‏ ای کاملا کم‏ نظیر است.

رسول علی ‏اشرفی ‏پور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهار داشت: دست‏ اندازی بشر به طبیعت بی‏ گمان خشم حیات‏ وحش را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: حمله یک پلنگ به شهروند دماوندی به دلیل تخریب زیستگاه‏ های حیات‏ وحش با دستان بی‏ رحم بشر است که یکی از مشکلات امروز جهان به شمار می آید.

علی‏ اشرفی‏ پور اضافه کرد: پیش‏ روی ‏های بی‏ رویه انسان در محیط زیست متعلق به جانوران موجبات در تنگنا قرار گرفتن آنها و روانه شد نشان به نواحی شهری و روستایی را فراهم می‏ سازد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: این در حالی است که بر اساس بررسی ‏های کارشناسان زیست ‏شناسی، حیوانات حتی درنده به لحاظ فیزیولوژیکی می ‏کوشند تا از رویارویی با بشر و قرار گرفتن در محیط انسانی بپرهیزند.

وی ادامه داد: اما گاه این دست ‏اندازی‏ ها به حدی روندی رو به فزونی را طی می ‏کند که حیوانات برای یافتن منطقه ‏ای جدید یا پیدا کردن غذا مجبور به خروج از محیط وحش خود می ‏شود.

علی ‏اشرفی‏ پور اضافه کرد: بدین ترتیب، انسان با تخریب زیستگاه‏ های طبیعی علاوه بر تحمیل ترک اجباری وحوش از موطن اصلی خود، شبکه و چرخه غذایی آنها را نیز مختل می ‏سازد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: از این رو، توصیه اصلی در این زمینه رعایت حقوق زیستگاه ‏های طبیعی حیات وحش و اجرای ضوابط زیست محیطی موجود بیش از شرایط کنونی است.

وی با اشاره به حادثه حمله پلنگ عصبانی به چند تن از اهالی دماوند خاطرنشان کرد: در حوالی منطقه «آیینه‏ ورزان» دشت «همند» در شهر آبسرد از شهرستان دماوند، گزارشی مبنی بر حمله پلنگی به یکی از باغداران ارسال شد.

علی ‏اشرفی ‏پور ادامه داد: پس از دریافت این گزارش، اکیپی از یگان حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند به منطقه اعزام شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران اضافه کرد: متأسفانه دو تن از محیط‏بانان دماوندی در حین اجرای طرح جست‏ و جو با حمله این پلنگ مواجه شدند.

وی افزود: با تأسف در این حادثه، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند در جدال با این حیوان درنده مصدوم و به بیمارستان منتقل شد./س

برچسب ها: پلنگ ، انسان ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.