هم اکنون تعداد صندلی های دانشگاه ها یک میلیون و 500 هزار عدد بوده و برای هر داوطلب کنکور سه صندلی در دانشگاه ها وجود دارد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ حسین نادری منش، معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری صبح امروز در همایش دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی کشور که در دانشگاه شیخ بهایی بهارستان اصفهان برگزار شد طی سخنرانی گفت: سند چشم انداز بعد از قانون اساسی قدیمی ترین سند کشور محسوب می شود و در آن ایران 1404 تعریف شده است.

بنابراین در ایران 1404 ما باید در منطقه در زمینه تولید دانش رتبه اول را کسب کنیم و این در حالی است که انتظار می رود از یک طرف در فناوری و طرف دیگر در علوم انسانی رشد بالایی داشته باشیم در غیر این صورت اگر این رشد صورت نگیرد از نظر تولید دانش کشورما ابتر است.

وی افزود: هم اکنون شرکت های دانش بنیان شکل گرفت و مجوز این قانون ایجاد شد چنانچه آمارها و مقالات علمی نشان می دهد که براساس آمارهایی که اسکوپوس و آی اس آی در رتبه مقام اول را کسب کردیم.

وی به آمار تعداد دانشجویان در آموزش عالی اشاره کرد و گفت: هر جوان ایرانی پس از 18 سال باید دوره ای را در آموزش عالی که همان دانشگاه ها هست ببیند.

همچنین باید 60 تا 70 درصد این دانشجویان و دوره هايی که می بینند مهارتی باشد و 30 تا 40 درصد این دوره ها باید نظری و کاربردی باشند.در سند چشم انداز60 درصد  18 تا 24 ساله های ما به دانشگاه می روند و باید مسئولین به این نکته توجه داشته باشند. همچنین الان تعداد دانشگاه های ما 12 میلیون نفر است و این درحالی است که با توجه به کاهش جمعیت در کشور تا 5 سال آینده تعداد جمعیت دانشجوی کشور ما به 9 میلیون نفر می رسد و برای اولین بار دولت فشاری را در خصوص افزایش ظرفیت صندلی در دانشگاه ها را احساس نخواهد کرد.

وی به تعداد دانشجویان و صندلی های موجود در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: هم اکنون یک میلیون و 500 صندلی در دانشگاه وجود دارد و برای هر کنکوری سه صندلی در دانشگاه. چنانچه امسال 460 هزار نفر از آموزش و پرورش فارغ التحصیل و نزدیک به 900 هزار نفر در آزمون کنکور شرکت کرده اند.بنابراین با توجه به کاهش جمعیت در 5 سال آینده باید به این نکته مسئولین توجه داشته باشند.

*نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه های دولتی یک به 20 است

نادری منش در ادامه گفت: درسال 82 و 83 بحث مدیریت آمایشی یکی از موضوعات جدی به حساب می آید چنانچه در استان هایی چون مازندران 44 دانشگاه غیرانتفاعی، اصفهان 34 دانشگاه غیرانتفاعی، خراسان 22، و تهران و آذربایجان 16 دانشگاه غیرانتفاعی وجود دارد و بطور کلی نزدیک به 340 موسسه و دانشگاه غیرانتفاعی در دانشگاه ها وجود دارد و این درحالی است که ما با کاهش جمعیت در 5 سال آینده مواجه می شویم.

وی تصریح کرد: رشته ها، آموزش ها باید منطقی و مسئولیت محور باشد و ظرفیت ها باید به درستی مدیریت شود همچنین باید یک نظام و سیستم جامع در بحث آموزش عالی بوجود آید.

نادری منش به نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه های دولتی و غیرانتفاعی اشاره کرد و گفت: هم اکنون نسبت استاد  به دانشجو در دانشگاه های دولتی یک به 20 ، در دانشگاه های غیرانتفاعی یک به 30، و در برخی موارد یک به 40 و در سایر مجموعه ها حتی یک به 80 می رسد و باید دقت و توجه ویژه ای به این امر شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.