نخستين خط كشتيراني مسافري ميان بندر آبادان و بندر بصره عراق عصر روز گذشته به طور رسمي راه اندازي شد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رساني جامعه دريايي ايران (مانا)، مديركل بنادرو دريانوردي آبادان گفت: اين خط كشتيراني كه نخستين خط مسافري ميان بنادر آبادان بصره عراق است در مراسمي با حضور استاندار خوزستان و استاندار بصره و جمعي از مقامات محلي كار خود را از بندر آبادان آغاز كرد.

سياوش خدابخشي افزود : اين خط براساس تفاهم نامه استانداري خوزستان و استانداري بصره عراق به طور موقت راه اندازي شده است.

وي با بيان اينكه اين خط در حال حاضر بصورت موقت راه اندازي شده است گفت: اين خط با هدف جابجايي زوار عتبات عاليات و همچنين زوار عراقي مشتاق زيارت اماكن مقدسه ايران و همچنين تجار دو كشور راه اندازي شده است كه فعاليت منظم و روزانه خود را پس از پايان سفر حج و با هماهنگي سازمان حجم و زيارت ادامه خواهد داد.

وي با اشاره به فعاليت يك فروند كشتي مسافري 400 نفره بخش خصوصي در اين خط كشتيراني ادامه داد: پيش بيني مي كنيم روزانه 1500 نفر در كمتر از يك ساعت در اين مسير جابجا شوند.

مدير كل بنادر و دريانوردي آبادان با بيان اينكه تعداد كشتي هاي اين خط افزايش خواهد يافت، گفت: بندر آبادان را به يك بندر تخصصي مسافري در بحث جابجايي مسافر ميان ايران، كويت و عراق و و مركز گردشگري رودخانه اي در زمينه كاروان راهيان نور تبديل كنيم.

خدابخشي در زمينه زيرساختهاي مسافري ايجاد شده در بندر آبادان گفت: در اين زمينه يك پست اسكله با سرمايه گذاري سه ميليارد توماني و ترمينال مسافري به ارزش دو ميليارد تومان از سوي سازمان بنادرو دريانوردي در بندر آبادان ايجاد شده است.

وي افزود: واحد قرنطينه، استاندارد، گمرک، گذرنامه، بانک و ساير دستگاه هاي مسول در اين پايانه استقرار يافته و امکانات جانبي براي رفاه مسافران نيز در نظر گرفته شده است.

مديركل بنادرو دريانوردي آبادان با اشاره به رشد 24 درصدي تخليه و بارگيري كالا در بندرآبادان در سال جاري گفت : امسال 26 ميليارد توماني در بندرآبادان سرمايه گذاري مي شود.

خبر ديگري حاکي است، تعميرات جرثقيل هاي کانتينري شماره 1 و 2 مجتمع بندري شهيد رجايي براي نخستين بار در کشور بومي سازي شده است.

معاون فني و نگهداري اداره کل بنادر و دريانوردي هرمزگان گفت: تعميرات اين دو جرثقيل هاي کانتينري به منظور انجام عمليات تخليه و بارگيري کانتينر از روي کشتي هاي تجاري و انتقال آن به محوطه بندر انجام شده است.

محمدرضا پور رجبي گفت: با تعمير اين دو پست جرثقيل کانتينري تعداد جرثقيل هاي فعال بندر شهيد رجايي به 18 پست مي رسد که ظرفيت اسمي عملياتي بندر را سالانه تا 3 ميليون و 300 هزار دستگاه افزايش مي دهد.

وي با اشاره به اينکه همه تعميرات توسط متخصصين داخلي انجام شده است، افزود: اين تجهيزات به علت عمر 20 ساله دستگاهها و فرسودگي در مدت زمان سه ماه با هزينه 10 ميليارد ريال تعمير شده است که در مقايسه با شرکتهاي خارجي 100 درصد کاهش هزينه داشته است.

وي گفت: تعويض ريل هاي حرکتي جرثقيل، حلقه هاي چرخ جرثقيل، پروژکتورها، جوشکاري صفحات فرسوده و تعمير سيستم هاي ترمز از مهم ترين عمليات انجام شده است.

60 درصد ترانزيت و 70 درصد صادرات و واردات کشور در مجتمع بندري شهيد رجايي بندرعباس انجام مي شود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار