کم نیستند کسانی که به طور قرضی در متروها و اتوبوس‌ها جای خود را به افراد مستحق‌تر خود می‌دهند و این کمترین کار آنان است که این عمل حاکی از فرهنگ و تمدنی هستند که در آن رشد کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، امروزه در جوامع کنونی رفتار انسان‌هاي متعهد که انسانی را سرلوحه راه خود قرار داده‌اند و با افرادی که تنها موقعیت و ارزش‌های مادی را قابی کرده و برجلوی چشمانشان نهاده‌اند به کلی متفاوت است و امروز در جوامع ما به روشنی به چشم می‌خورد.
یک آسیب شناس خاطر نشان کرد: در جامعه‌ها، افراد با فرهنگ که با هر گرایشی و مشکلی که می‌خواهد باشند، با ناهنجاری و آسیب‌های اجتماعی به طور ذاتی مقابله می‌کنند به طور فرض می‌توان گفت اینگونه افراد با مشاهده عواملی که فرهنگشان مغایرت می‌کند مبارزه کرده و به آنان آگاهی می‌بخشند.
هاشمی آسیب شناس در رابطه با افرادی که فرهنگ خود را از دست نداده‌اند، اذعان داشت: افرادی که دارای فرهنگ ناب و اصیل هستند که آنان را از پدرشان به ارث برده‌اند و به نسل‌های بعد از خود ارتقا می‌دهند به طور حتم خانواده‌هایشان از چالش‌های اجتماعی مصون خواهد بود که شاید دلیل آن این باشد که این افراد فرهنگی اصیل در اختیار دارند و نیازی به تقلید فرهنگی از دیگر کشورهای بیگانه ندارند.
وی در رابطه با ورود فرهنگ بیگانه‌ها به داخل کشور گفت: به طور کلی در علم جامعه شناسی ورود هرگونه فرهنگ بیگانه به داخل فرهنگ یک کشور به طور طبیعی آسیب‌هایی را برای آن جامعه به همراه خواهد داشت و جامعه ما نیز از آسیب‌های مصون نخواهد بود به عبارتی فرهنگ یک جامعه با باورهای آن رابطه مستقیم دارد و الگو برداری از فرهنگ دیگر کشورها این رابطه را به هم خواهد زد.
هاشمی راه کار درست را برخورد قاطعانه دانست و تصریح کرد: برخورد قاطع با هنجار شکنان و وارد کنندگان اینگونه فرهنگ‌ها که شاید فقط برای خودشان منافع مادی و معنوی داشته باشد می‌تواند راه کاری مناسب برای کاهش ورود دیگر فرهنگ‌های جهانی به داخل تمدن جامعه ما باشد، البته ناگفته نماند که ترویج فرهنگ اصیل می‌تواند عاملی موثر و نقشی محرک در بهبود دیواره‌ی فرهنگ جامعه ایفا کند.
وی در این میان با اشاره به نمونه‌هایی از آسیب فرهنگی و مختصر توضیحی در رابطه آنان برشمرد و اذعان داشت:
1- اهانت و هتک حرمت مردم جامعه: در جامعه‌ای که فرهنگ و ارزش‌های اسلامی جای نداشته باشد حقوق شهروندی و رعایت آن کمرنگ‌تر جلوه می‌کند و این پدیده جامعه را به چالش می‌کشاند.
2- شهادت کذب و‌آبروریزی: از دیگر آسیب‌های فرهنگی که در جامعه صورت می‌پذیرد از بین رفتن اعتقادات و ارزش‌های انسانی است که اینگونه افراد با کمال بی‌شرمی و گستاخی تمام در محضر مردم و یا دادگاه‌ها حاضر می‌شوند و شهادت کذب می‌دهند و آبروی مردم را به بازی و تمسخر خود می‌گیرند.
3- عدم رعایت پوشش صحیح و استفاده بی‌رویه از مواد الکی: با از بین رفتن فرهنگ و حایگزینی دگر فرهنگ‌های غربی می‌تواند پوشش دخترانمان را عوض کند و به جای ارزش‌های پاک و مقدس،‌ الکل و مشروبات را به بازار عرضه کند که هر یک از این موارد زمینه‌های فساد را در جامعه گسترش می‌دهد.
گفتنی است که شهری زیبا و همراه با آرامش نیازمند رفتارهای مناسب و سنجیده مردم است که این هم در گرو فرهنگ است فرهنگی که پدر بزرگان و مادر بزرگانمان آن را از نان شب واجب‌تر می‌دانستند و در حفظ و ماندگاری آن می‌کوشیدند که شاید دلیل آن این بود که فرهنگ را ریشه استحکام ملت و جامعه بر می‌شمردند./ز
برچسب ها: فرهنگ ، تمدن ، رفتار ، متعهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار