معاون اجرايي سد و نيروگاه گتوند گفت: در حال حاضر EC آب در سد گتوند 1100 ميكروموس است و ميزان آن روزانه كنترل و مديريت مي‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان،محمدحسين معنوي‌فر در حاشيه بازديد خبرنگاران بدنه سد و سرريزهاي سد گتوند و يكي از چشمه‌هاي آب شور اظهاركرد: كارون به خودي‌خود شور و نمكي است و سازند نمكي يك منبع شوري ناچيز در مقابل شوري رودخانه كارون مي‌باشد.

وي افزود: 20 تا 25 درصد شوري آب كارون مربوط به چشمه‌هاي شوري است كه در حد فاصل سد شهيد عباس‌پور تا مناطق پايين‌دستي وارد رودخانه مي‌شوند. 5 تا 6 چشمه از اين نوع چشم‌گير و بسيار اثرگذار در رودخانه كارون هستند كه EC آب در اين چشمه‌ها به 200 هزار ميكروموس مي‌رسد. چشمه‌هاي شور از گذشته تاكنون وجود داشته‌اند و وارد آب كارون مي‌شدند.

معنوي‌فر ادامه‌داد: اين چشمه‌ها يكي از علت‌هاي شوري ذاتي آب كارون هستند و شوري آب كارون ربطي به سد گتوند ندارد؛ البته 75 درصد شوري آب كارون ناشي از اقداماتي است كه در پايين‌دست كارون انجام مي‌شود كه از جمله آن‌ها مي‌توان به ورود زه‌آب كشت و صنعت‌هاي نيشكر، كارخانجات صنعتي، ورود فاضلاب‌ها به كارون در مناطق پايين‌دستي به ويژه در اهواز اشاره كرد.

معاون اجرايي سد و نيروگاه گتوند بيان‌كرد: اين سد با وجود تمام اقدامات انجام شده و پس از 16 ماه از گذشت آبگيري، EC آن 1100 است كه در اهواز اين ميزان شوري آب در بهترين شرايط به 2500 ميكروموس مي‌رسد و ما بايد بر عوامل موثر بر EC و كيفيت آب كارون تمركز كنيم.

وي گفت: نگراني‌ها در خصوص سد گتوند مربوط به سازند گچساران بوده كه اين نگراني‌ها محدود و اثرات آن بر رودخانه كم است و بيشترين اثرگذاري مربوط به چشمه‌هاي بالادست و پايين دست مي‌باشد.

معنوي‌فر در خصوص تملك اراضي اطراف سد نيز بيان‌كرد: در حال حاضر 90 درصد از اراضي محدوده سد توسط شركت توسعه منابع آب و نیروی ایران تملك شده و بخش‌هاي ديگر به دليل مشكلات هنوز به تملك شركت در نيامده است؛ اين مشكل مربوط به 8 خانه در روستاي آب‌ماه‌يك است كه اهالي آن قيمت كارشناسي شده از سوي شركت را نپذيرفتند و در حال حاضر رسيدگي به اين موضوع به دادگستري ارجاع و محول شده است.

معاون اجرايي سد و نيروگاه گتوند خاطرنشان‌كرد: در حال حاضر كار اجرايي بدنه سد به اتمام رسيده است؛ عمق آب درياچه 110 است و از لحاظ ارتفاعي دوسوم و از لحاظ حجمي يك‌سوم سد آبگيري شده است. اميدواريم با بارندگي‌هاي پاييزي و زمستاني به تراز نرمال در سد يعني 234 متر برسيم.

وي عنوان‌كرد:‌ در حال حاضر سه واحد نيروگاهي سد گتوند در حال بهره‌برداري است كه يك واحد آن به‌طور مستمر در مدار است و واحد چهارم آن نيز در هفته‌هاي آينده تكميل مي‌شود. اين سه نيروگاه‌ها با ظرفيت حدود 600 مگاوات بهره‌برداري شده‌اند و در صورت نياز سراسري به برق اين نيروگاه‌ها وارد مدار مي‌‌شوند.

همچنين داريوش محجوب، مدير امور عمراني سد گتوند در ادامه گفت: تمام تلاش ما اين است كه انرژي و آب با كيفيتي توليد كنيم. 90 درصد آب‌هاي شور كف مخزن و در حجم مرده سد قرار دارد كه از آب استفاده نمي‌شود.

وي با ابراز تاسف از اين‌كه هيچ وقت اين پرسش مطرح نمي‌شود كه چرا ميزان شوري اطراف سد نسبت به اهواز اين‌قدر اختلاف دارد، تصريح‌كرد: آلاينده‌هاي در اهواز و پايين دست وجود دارد كه بايد مورد بررسي قرار گيرد./س
برچسب ها: شوری ، سد ، اهواز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.