سیستان و بلوچستان ظرفیت‌ها و قابلیت‌های منحصر بفردی در زمینه کشاورزی دارد که کشت دو نوبت برنج در این منطقه آن را نسبت به سایر استان‌های کشور متمایز کرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان  ،   .رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در حال حاضر در شهرهای ایرانشهر، نیکشهر، سرباز، سراوان و بخشی از مناطق شهرستان خاش، برنج کشت می‌شود گفت: هم اکنون سطح زیر کشت برنج در استان، 4 هزار و 505 هکتار است که در فصول پر آبی به بیش از 5 هزار هکتار نیز می‌رسد.

محمد کیخا افزود: در سال‌جاری بیش از 20 هزار تن شلتوک برنج تولید شده است که ارقام برنج قابل کشت در استان شامل ندا، نعمت، شفق، شیرودی و ارقام محلی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: شرایط مناسب جوی استان زمینه را برای انجام دو نوبت کشت در یک سال زارعی را فراهم کرده است.

وی گفت: نوبت اول کشت و داشت و برداشت برنج از بهمن ماه آغاز و تا خردادماه ادامه دارد و نوبت کشت بعدی از خردادماه آغاز و تا آبان‌ماه ادامه می‌یابد.

کیخا بیان داشت: عمده مناطق کشت برنج را به ترتیب اولویت در شهرستان‌های نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، خاش، سراوان و زابلی تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: هم‌اکنون 14 کارگاه شالی کوبی در سطح استان فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین محصول برداشت برنج، در داخل استان مصرف می‌شود تصریح کرد: سازمان جهادکشاورزی استان برای توسعه کشت شالی در منطقه، برنامه‌های مختلفی دارد که از جمله آنها، مکانیزه کردن مراحل کاشت، داشت و برداشت است چون کاهش هزینه‌های تولید و افزایش حجم تولید را در بردارد./س

برچسب ها: کشت ، دوباربرنج ، در سال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.