فاکس نیوز در گزارشی تحلیل کرد: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در روز یازده سپتامبر در زمان حمله به کنسولگری این کشور در بنغازی از حادثه اطلاع داشت، اما اقدامی نکرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، سرهنگ بازنشسته دیوید هانت تحلیلگر نظامی شبکه فاکس نیوز در مورد حادثه حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی و کشته شدن سفیر و سه کارمند دیگر سفارت در یازده سپتامبر امسال،گفت: در زمان حادثه دو فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بر فراز بنغازی در حال پرواز بودند و تصاویر زنده ویدئویی ارسال می کردند،همچنین امکان برقراری ارتباط از طریق خطوط تلفن و دیگر کانال های امن نظامی وجود داشت.
هانت در مورد اینکه در زمان حادثه ماموران سازمان سیا سه بار درخواست کمک کردند اما از کمک به آنها خودداری شد و همچنین تصمیم اوباما برای اعزام نکردن نیروهای کمکی چند ساعت پس از آغاز درگیری ها، گفت: دلیلش سیاسی است می شد از ایتالیا با جت در مدت بیست دقیقه کمک به لیبی اعزام کرد. برای عملیات نظامیان ویژه دلتا با استفاده از بالگردهای توپدار تنها دو ساعت زمان نیاز بود.
سرهنگ بازنشسته تونی شافر نیز، گفت: همه در کاخ سفید، سازمان سیا و پنتاگون از این حادثه اطلاع داشتند و در زمان حادثه می توان گفت تجهیزات ارتباطی آمریکا در بهترین حالت خود قرار داشته است.
شافر افزود: بر اساس اطلاعات منابع ما، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در زمان حادثه در کاخ سفید حضور داشت و از حادثه مطلع بود. تنها وی بود که می توانست به لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا برای اقدام دستور دهد.
کرک لیپولد فرمانده پیشین ناو جنگی یو اس اس کول، گفت: رئیس جمهور آمریکا این فرصت را داشت که حادثه را از تصاویر زنده ارسالی هواپیماهای بدون سرنشین می دید و می دانست که نظامیان در مکان خود برای واکنش آماده هستند، وی سه بار به درخواست کمک های ماموران سازمان سیا در بنغازی پاسخ نداد و این غیر قابل توجیه است.
در زمان حمله بنغازی ایمیل های فراوانی هم به کاخ سفید ارسال شد.
گری برنتسن مامور سابق سازمان سیا نیز در تشریح این حادثه، گفت: به ماموران حاضر در کنسولگری آمریکا در لیبی دستور داده شده بود که هیچ اقدامی نکنند و منتظر کمک باشند.اما کمک اعزام نشد؛باید به آنها دستور داده می شد که از تمام قدرت و اختیارات خود برای مقاومت و نجات کنسولگری و سفیر استفاده کنند.
وی افزود: باید در چند ساعت درباره این حادثه تصمیم گیری و اقدام می شد نه اینکه پس از هفده روز تیمی را برای تحقیقات به بنغازی اعزام کرد.
برچسب ها: بین الملل ، اوباما ، لیبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار