رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: طی شش ماه اول امسال بیش از 780 میلیون دلار کالا از فارس صادر شده است و پیش‌بینی می‌کنیم این عدد تا پایان امسال به یک میلیارد دلار برسد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس غفار صفری افزود: سال گذشته هدف صادراتی فارس 576 میلیون دلار بود که محقق شد و امسال این میزان 880 میلیون دلار تعیین شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس به ضرورت تشکیل میزهای تخصصی کالا اشاره و خاطرنشان کرد: سه میز تخصصی خرما، انجیر و شیرین بیان به صورت کشوری در استان فارس تشکیل می شود و باید با حمایت سازمان توسعه تجارت مصوبات این میزها به اجرا درآید.

رئیس تشکل صادراتی خرما و خشکبار فارس نیز در این جلسه با اشاره به اینکه از 120 گونه خرمای تولیدی در ایران 14 گونه ارزش صادراتی دارد، گفت: ایران با صادرات 58 هزار تن خرما به ارزش 70 میلیون دلار، 11.4 بازار خرمای جهان را در دست دارد که این میزان قابل ارتقاء است.

محمد صادق حمیدیان افزود: چنانچه سازمان توسعه تجارت حمایتهای لازم را از صادرکنندگان خرما به عمل آورد، قادر خواهیم بود خرمای ایران را با قیمتی بیش از 1200 دلار فعلی در هر تن افزایش دهیم و به رتبه اول یا دوم بازار جهانی خرما دست یابیم.

وی اظهار کرد: در حالی که بر پایه آمارهای ارائه شده در سال 2001 تونس، ایران، عربستان، فرانسه و آمریکا بیشترین صادرات خرما را از نظر ارزشی به خود اختصاص داده‌اند اما در سال 2009 این کشورها جای خود را به مکزیک، کاستاریکا، هلند، هند و اسپانیا داده، در حالی که این کشورها تولید کننده عمده خرما نیستند./س 


برچسب ها: میز ، ملی ، خرما ، انجیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.