تناوب کشت ، توسعه پایدار در کشاورزی را تضمین می کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گرگان؛ حسین محمدی' مسوول زراعت سازمان جهاد كشاورزی گلستان گفت: كشت ممتد گندم موجب می شود كه در دراز مدت، افت عملكرد در واحد سطح به وجود آید و به همین خاطر تمام تلاش مسوولان و كارشناسان گلستان بر این مساله متمركز است كه كشت گندم را در استان كاهش دهند.

به گفته وی، با افزایش سطح كشت به محصول گندم خدمت نمی شود چون باعث افت تولید در واحد سطح شده و از هدف اصلی كشاورزی كه رعایت تناوب كشت و بازدهی عملكرد در واحد سطح است، دور می شود.

كارشناس مسوول دفتر گندم سازمان جهاد كشاورزی گلستان نیز با تاكید بر این كه برنامه ای برای توسعه كشت گندم در دست اقدام نیست، گفت: سطح كشت كنونی گندم در استان برای رعایت اصل تناوب مناسب نیست و به همین دلیل نمی توان این اصل را اجرا كرد.

'شیرزاد مكاری' گفت: حمایت بیش از حد دولت از گندم، تضمین خرید با قیمت مناسب و بازار مطمئن آن موجب شده كه كشاورز دغدغه ای برای كشت این محصول نداشته باشد و این محصول نه تنها در استان بلكه در تمام كشور توسعه یابد.

وی از دلایل توسعه كشت گندم را، كاهش سطح كشت پنبه ، كشت مناسب پاییزه گندم و كاهش نیاز آبی آن با باران های پاییزه و زمستان، سهولت كاشت، داشت و برداشت و استفاده از مكانیزاسیون بویژه در مرحله برداشت این محصول نام می برد.

مكاری اظهارداشت: توسعه كشت مكانیزه از طریق خطی كارها و استفاده از دستگاه های عمیق كار را می توان از دلایل تاثیر گذار دیگر در افزایش سطح كشت این محصول به شمار آورد. مكاری گفت: خرد شدن اراضی در همه محصولات از جمله گندم به دلیل افزایش هزینه های تولید و كاهش توجیه اقتصادی كشاورزی، تاثیر منفی می گذارد اما در زراعت هایی با مكانیزاسیون بیشتر، تاثیر سوء كمتری دارد.

به گفته وی، یكپارچگی اراضی درهمه محصولات باعث كاهش هزینه ها می شود و كشت محصولات مختلف در این اراضی به صرفه تر و دارای توجیه اقتصادی بیشتری است.

مكاری با تاكید بر این كه سیاست كنونی وزارت جهاد كشاورزی به سمت كاهش سطح كشت گندم و رعایت تناوب كشت است، افزود: سالانه حدود 60 درصد از اراضی گلستان برابر حدود 400 هزار هكتار زیر كشت گندم می رود و با توجه به سیاست های وزارتخانه، برنامه و هر اقدامی كه منجر به تشویق كشاورزان به افزایش سطح كشت این محصول در استان شود، وجود ندارد.

وی ادامه داد: در الگوی كشتی كه برای استان تنظیم شده، سطح كشت این محصول را تا حدود 270 هزار هكتار كاهش داده اند تا تناوب كشت عملیاتی شود./س

برچسب ها: گلستان ، گندم ، کشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.