مديرعامل بورس اوراق بهادار تهران با تأکيد بر اينکه عملکرد بورس، فقط تغير شاخص نيست، گفت: وظيفه بورس تامين مالي و کشف قيمت براي ايجاد شفافيت است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه (سنا) ، حسن قاليباف‌اصل، افزود: کشف قيمت منصفانه در بازار سرمايه باعث هدايت درست منابع مالي به سمت توليد و فعاليت اقتصادي مي‌شود.

به گفته وي عمده طرح‌هاي توليدي و توسعه‌اي صنايع ، متعلق به شرکت‌هاي بورسي است.

وي همچنين با بيان اينکه شاخص کل بورس که در ابتداي سال، با عدد 25 هزار و 900 واحد آغاز بکار کرده بود، در حال حاضر در رقم 31 هزار واحد قرار دارد، افزود اگرچه بخشي از اين رشد شاخص، ناشي از افزايش قيمت شرکت‌هاي بورسي است، اما عامل دوم اثرگذار بر رشد شاخص، سودآوري شرکت‌هاي بورسي است که بايد به اين موضوع نيز توجه شود.

قاليباف‌اصل با اشاره به تنوع صنايع بورسي گفت: همه شرکت‌ها در تغييرات شاخص سهيم هستند و شرکت‌ها بر اساس اندازه شرکت و سرمايه آنها در تغييرات شاخص اثر مي گذارند.

وي تغييرات شاخص در بورس را متفاوت با ساير حوزه‌ها دانست و افزود: تغيير قيمت سهام در بورس بحث "علامت‌دهي " در اقتصاد را يادآور مي شود و رونق بورس نشان دهنده رونق بازارهاي اوليه و سرمايه گذاري در اقتصاد است.

مدير عامل شرکت بورس با اشاره به عملکرد بازار سرمايه در سال‌هاي گذشته گفت: در سال‌هاي گذشته عمده طرح‌هاي توسعه‌اي کشور در شرکت‌هاي بورسي انجام شده و متعلق به صنايع فولادي، سنگ آهن، خودرو، نفت و گاز، پتروشيمي و واسطه‌هاي مالي و غيره بوده است.

وي تاکيد کرد: نقش پررنگ شرکت‌هاي بورسي در طرح‌هاي توسعه‌اي ، سهم مناسب بورس در توسعه فعاليت‌هاي اقتصادي را نشان مي دهد، ضمن اينکه بورس به کنترل نقدينگي نيز کمک مي‌کند.

قاليباف‌اصل در ادامه افزود: در صورتي که نقدينگي ها به سمت بازار سرمايه هدايت شود ، اين سرمايه‌ها به سمت بازارهاي کاذب حرکت نمي کند و باعث کنترل تورم مي‌شود.

مديرعامل بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به اينکه عملکرد بورس فقط تغيير شاخص نيست، گفت: خوشبختانه بورس در سال‌هاي گذشته کارنامه قابل قبولي را در اجراي اصل 44، نقد شوندگي سرمايه و تامين مالي فعاليت هاي اقتصادي داشته است به صورتي که فقط رقم افزايش سرمايه شرکت‌هاي بورسي از سه هزار و 800 ميليارد تومان در سال 89 به هفت هزار و 500 ميليارد تومان در سال 90 رسيده است./عب
برچسب ها: بورس ، فرابورس ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار