ایستگاهی پرازدحام، مردمی با پوشش های مشابه، نگاه های متفاوت، این جا اجتماعی با فرهنگ های متفاوت است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ،در این ایستگاه همشهریان درحال عبور و مرورند افرادی با مبدأ و مقصد متفاوت، شاید برایتان جالب باشد که بدانید همه ی آنها علاوه بر آن که طبقه اجتماعی متفاوتی دارند از نوع فرهنگ رفتاری متفاوتی نیز برخوردارند.
جعفرآبادی آسیب شناس در خصوص تأثیر طبقه اجتماعی بر نوع رفتار افراد گفت: فرهنگ آدمی از منابع و مأخذ فراوانی دریافت و به مرور زمان در افکار و اندیشه آدمی نهادنیه می شود اگر چه آدمی مدام در تغییر است ولی وجه ممیزی ی انسان از حیوان همین فرهنگ او محسوب می شود.
وی افزود: خانواده ها، دوستان، رشته تحصیلی، میزان تحصیلات، شغل و سایر منابعی که انسان در طول عمر با آنها مرتبط است از منابع فرهنگ سازی در او بشمار می آیند.
وی اظهار داشت: طبقه و پایگاه اجتماعی که انسان به آن تعلق دارد و ریشه خویش را در آن فرهنگ سازی آدمی آنقدر موثر است که به گفته بسیاری از جامعه شناسان، انسان آن گونه می اندیشد که به آن طبقه تعلق دارد.
وی خاطرنشان کرد: برای برخی افراد طبقه اجتماعی به منزله شناسنامه برای آنان محسوب می شود زیرا نسبت به آن تعلق هویتی پیدا کرده اند لذا در تلاش اند که مثل طبقه ای که به آن تعلق دارند بیندیشند و مطابق با آن عمل کنند آنان افکار و اندیشه طبقاتی خود را برجسته و از هنجارهای حاکم بر آن دفاع می کنند.
وی تصریح کرد: تعلق به فرهنگ طبقاتی یک امر عمومی جامعه بشری است و به همین دلیل در هر قشر و طبقه ای فرهنگ خاصی رواج دارد که با افکار و اندیشه های متعلقان به آن طبقه سازگاری دارد.
وی افزود: در ابتدای رشد انسان به طبقه اجتماعی خاصی تعلق ندارد به همین دلیل از فرهنگ رفتاری خاصی هم پیروی نمی کند ولی بعد از رشد و بلوغ فکری در پی امراز هویت طبقاتی است هنجارهای حاکم بر آن را دریافت کرده و نسبت به آن تعصب پیدا می کند این پدیده معمولا از دوران میان سالی آغاز می شود.
وی در خصوص تحرک طبقاتی خاطرنشان کرد: با توجه به آن که امروزه تحرک طبقاتی افزایش پیدا کرده لذا به انسان هایی برخورد می کنیم که عضو طبقه ای شده اند ولی فرهنگ طبقاتی و رفتار مورد انتظار آن طبقه را ندارند.
گفتنی است، ظاهرا پیشینیان طبقاتی بودن جامعه را درک کرده بودند و حتی گاهی برآن اعتراض داشته اند به نحوی که بابا طاهر در یک دوبیتی می گوید: اگر دستم رسد به چرخ گردون، یکی را نون جو آغشته بر خون اما از این حرفها بگذریم امروزه در کلان شهر تهران با تمام بافت های متفاوتش و رنگارنگی در فرهنگ رفتاری افرادش، دغدغه تمام همشهریان داشتن زندگی سالم و با نشاط است پس باید سعی در کم کردن این فاصله های طبقاتی و فرهنگی کرد و با تلاش پیوستگی را بین افراد افزایش داد./ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار