سيا يا سازمان جاسوسي ايالات متحده همواره متهم به نگه‌داري و شکنجه زندانيان خود در زندان‌هاي مخفي بوده است.

به گزارش سرويس سياسي باشگاه خبرنگاران؛ سازمان جاسوسي آمريکا، سيا زندان‌هاي مخفي بسياري در سراسر دنيا معروف به

"سايت سياه" يا black site دارد که در آنجا زندانيان و متهمان مهم خود را نگهداري و شکنجه مي‌کند. 


زندان گوانتانامو - کوبا

در پايگاه نيروي دريايي آمريکا در خليج گوانتانامو، يکي از تاسيسات وزارت دفاع اين کشور قرار دارد که بيش از 2000 زنداني را مي‌تواند در خود جاي دهد. اين زندان در آوريل سال 2008 ساخته شد. در داخل کمپ دلتا، فنس‌هاي سيمي بلندي وجود دارند که 7 کمپ بازداشت Camp Echo را در خود نگه مي‌دارند که هر کدام ويژگي‌هاي خاص و با توجه به سطح همکاري زندانيان رنگ لباس‌هاي آن‌ها متفاوت است. در اين ميان Camp Echo سخت‌ترين شرايط را دارد و مخصوص نگهداري زنداني‌هاي فوق‌العاده با ارزش است.

بنا به گزارش واشنگتن‌پست، زنداني‌هاي سازمان سيا در "زنداني درون يك زندان ديگر" نگه‌داري مي‌شوند. تاکنون بيش از 800 زنداني به اين مکان منتقل شده‌اند.



مراکز اطلاعاتي در Banjul – گامبيا

بشير الراوي و جميل البانا شهروندان قانوني انگليس بعد از اينکه از طرف سيا در نوامبر سال 2002 دستگير شدند به زندان‌هاي امنيتي گامبيا فرستاده شدند.

آين آئودا Ain Aouda- مراکش

گزارشات خبري نشان مي‌دهد که سازمان‌هاي امنيتي مراکش و آمريکا يک زندان مخفي در شهر Ain Aouda‌ ساخته‌اند. شهري در جنوب شرق ربات، مرکز مراکش. گسيل حجم زيادي از خودروهاي نظامي آمريکايي به ساختمان‌هاي مخفي در يک گلوگاه جنگلي، مردم بومي را به اين مسئله مشکوک کرده بود. هيچ جاده عمومي به اين مکان ختم نمي‌شود. گزارشات تاييد نشده حاکي از آن است که زنداني‌هاي کليدي القائده در اواخر سال 2005 از لهستان به مراکش منتقل شدند.

آديس آبابا- اتيوپي

سازمان جاسوسی و پلیس آمریکا به بهانه مبارزه با عوامل القاعده در منطقه شاخ آفریقا، زندان‌هایی سری در اتیوپی ایجاد کرده‌‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با افشای این خبر اعلام داشت که در این زندان‌ها آمریکایی‌ها مظنونان تروریست را از 19 کشور جهان بازجویی و شکنجه می‌کنند.

بنابراین گزارش؛ سازمان‌های حقوق بشر بین‌المللی، وکلا و دیپلمات‌های غربی تأیید کرده‌اند که طی ماه‌های اخیر صدها زندانی به صورت غیرقانونی از کشورهای مختلف همچون کنیا و سومالی به اتیوپی منتقل شده و در این زندان‌های مخفی نگهداری شده‌اند.

طبق فهرستی که از سوی یک گروه حقوق بشر کنیایی تهیه شده و صورت پروازهایی که آسوشیتدپرس به دست آورده است، این زندانیان شامل حداقل یک شهروند آمریکایی و تعدادی کانادایی، سوئیسی و فرانسوی نیز می‌شوند.

برخی مقامات دولت آمریکا در پاسخ به پرسش آسوشیتدپرس تأیید کردند که عوامل اطلاعاتی و امنیتی آمریکا از زندانیان در اتیوپی بازجویی کرده‌اند اما مدعی شدند این اقدام موجه و قانونی بوده‌ است.

گفته می‌‌شود؛ در زندان‌های مخفی اتیوپی، مظنونان مشهور مرتبط با شبکه القاعده نگهداری می‌شوند.

پايگاه اطلاعاتي نظامي استار کيجکوتي Stare Kiejkuty

بنابر گزارش شوراي اروپا بيرون روستاي استار کيجکوتي، در 12 مايلي فرودگاه سيزماني در شمال لهستان، پايگاه اطلاعاتي نظامي حفاظت شده‌اي وجود دارد که آمريکا زنداني‌هاي با ارزش خود را در آنجا نگهداري مي‌کند.

بر اساس اين گزارش، مهم‌ترين متهمان سيا از جمله شيخ محمد، يکي از طراحان اصلي حمله يازده سپتامبر و ابوحمزه، فرمانده لجيستيکي القائده در اين زندان شکنجه و بازجويي شده بودند.

شبکه خبری "راشاتودی"، یک مرکز بازجویی سازمان سیا که به "سایت سیاه" معروف است پس از آن افشا شد که یکی از مقامات بلندپایه لهستانی درباره این محل محرمانه در شرق اروپا اطلاعاتی را اذعان کرد.

بر اساس این گزارش، "زبیگنیو سیمیاتکواسکی" رئیس سابق سرویس اطلاعاتی لهستان متهم به دست داشتن در تاسیس یک زندان مخفی سیا در محلی دور افتاده در این کشور شده است.

راشاتودی گزارش داد که سیمیاتکواسکی از ارائه توضیح در این باره امتناع کرده و دلیل آن را قوانین محرمانه لهستان ذکر کرده است و با این وجود گزارش فوق را رد نکرده است.


سالهاست که مشارکت لهستان در زندان‌های مخفی سیا در رسانه‌ها مطرح می‌شود و مقامات لهستانی آن را رد می‌کنند.با این همه سازمان ملل و شورای اروپا اعلام کرده‌اند مدارکی مبنی بر وجود این زندان‌ها در اختیار دارند.

تحقیقات رسمی درباره زندان‌های مخفی سیا در لهستان در سال 2008 یعنی یک سال بعد از روی کار آمدن "دونالد تاسک" نخست وزیر لهستان آغاز شد.

تاسک، پس از اینکه رسانه‌های این کشور اطلاعاتی را درباره زندان‌های مخفی سازمان سیا در این کشور، منتشر کردند؛ خواستار راز داری درباره تحقیقات انجام شده در رومانی از زندان‌های مخفی سازمان سیا شد.

روماني- پايگاه نظامي ميهايل کوگالنيسنو Mihail Kogalniceanu

براساس گزارش ديگري از شوراي اروپا، پايگاه نظامي ميهايل کوگالنيسنو يا منطقه هوايي MK جايي است که سازمان سيا زنداني‌هاي با ارزش خود را در آنجا نگهداري مي‌کرده و دولت روماني نيز به آمريکا در بازداشت متهمان تروريست آمريکا کمک کرده است. بنا بر توافقنامه‌اي که به امضاي کاندوليزا رايس وزير امور خارجه سابق آمريکا در سال 2005، ارتش آمريکا حضوري دائمي در روماني و بلغارستان خواهد داشت. مدارک کشف شده از پروازهاي روماني نشان مي‌دهد که هواپيماهاي سيا در شهر کونستانزا فرود آمده بودند.

یک تحقیق مشترک توسط دو رسانه آمریکایی و آلمانی حاکی از آن است که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به "سیا"، یک زندان مخفی در پایتخت رومانی در اختیار دارد.

تحقیق مشترک ديگر رسانه‌ای توسط خبرگزاری "آسوشیتدپرس" و تلویزیون دولتی آلمان موسوم به "ای آر دی پانوراما" نشان می‌دهد که  سیا دارای زندانی مخفی در "بخارست"، پایتخت رومانی است که در آنجا افراد مظنون دستگیر شده توسط مأموران این سازمان بازجويی می‌شوند.


بر اساس این گزارش؛ این زندان مخفی در رومانی بخشی از شبکه به‌ اصطلاح "مکان‌های سیاه" است که سیا اداره می‌کند و با این روش مکان‌های برون مرزی همچون تایلند، لیتوانی و لهستان را تحت کنترل دارد که البته تمامی این زندانها تا ماه مه ۲۰۰۶ تعطیل شدند و برنامه بازداشت و بازجویی توسط مأموران سیا در ۲۰۰۹ ظاهراً پایان یافت.


برخلاف زندان مخفی سیاه در حومه لیتوانی و زندان مخفی این سازمان جاسوسی آمریکا در تأسیسات نظامی لهستان، زندان مخفی سازمان اطلاعات مرکزی سیا در رومانی در مکان‌های پرت و دور افتاده مستقر نشده و ساختمان این زندان بعنوان دفتر ثبت ملی اطلاعات محرمانه موسوم به "ORNISS" مورد استفاده قرار می‌گرفت و اطلاعات محرمانه ناتو و اتحادیه اروپا در آنجا ذخیره می‌شد و مقامات اطلاعاتی سابق سازمان سیا هم محل این زندان را توصیف کردند و هم تصاویری از این ساختمان را به نمایش درآوردند.

 


آدریان کاماراسان، یکی از مقامات ارشد "ORNISS" در مصاحبه‌ای که در ماه نوامبر در ساختمان مذکور صورت گرفت اعلام کرد که زیرزمین این ساختمان یکی از امن‌ترین اتاق‌ها در سراسر رومانی بوده است اما نگفتند که آمریکایی‌ها زندانی را در آنجا اداره می‌کنند.

طبق گفته‌ مقامات سابق آمریکا که نخواستند نامشان فاش شود، این زندان مخفی سیا در پاییز ۲۰۰۳ برای امور تجاری پس از آن افتتاح شد که سیا تصمیم گرفت زندان خود در لهستان را تخلیه کند و انتقال زندانیانی که توسط سیا دستگیر شده بودند به این مکان بسیار ساده بود و زندانیان پس از انتقال به بخارست به وسیله ون‌‌هایی به این زندان مخفی انتقال داده می‌شوند و مأموران سیا سپس از جاده‌ای عبور کرده و از طریق یک دروازه‌ای زندانیان را به زندان واقعی منتقل می‌کنند.



آسوشیتدپرس در تشریح این زندان مخفی نوشت که زیرزمین این ساختمان از ۶ سلول تشکیل شده که در هر کدام از این سلول‌ها یک ساعت وجود دارد.


خواباندن زندانيان در يخ/ تزريق انواع مواد


تايلند- پايگاه هوايي Undon thani Royal

واشنگتن‌ پست در سال 2004، گزارش داد که رمزي بن‌الشيب يکي از عوامل اصلي يازده سپتامبر و ابو زبيده يکي از فرماندهان لجيستيک القائده بعد از دستگيري در سال 2002 بلافاصله به تايلند برده شدند، گفته مي‌شود که زندان مخفي سيا در شهر Undon thani نزديک پايگاه هوايي Undon Royal است که در شمال شرقي اين کشور قرار دارد.



به گفته عبدالحكيم بالحاج، يك ليبيايي آزاد شده از اين زندان، روزها آويزان بودن از سقف، تزريق انواع مواد به بدن زندانيان و ساعت‌ها خواباندن در يخ از جمله شكنجه‌هاي اين زندان سري مي‌باشد؛ اين در حالي است كه مقامات تايلندي از وجود چنين زنداني اظهار بي اطلاعي كرده‌اند.

 


تايلند يكي از هم پيمانان آمريكا در سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) محسوب مي‌شود.

زندان زنده جوشاندن زنداني‌ها !

جمهوري خودمختار کاراکالپاکستان Karakalpakstan شمال غرب ازبکستان 

زندان Jaslyk جاسليک معروف به زندان مرگ است، جاسليک در بيابان کارکالپاکستان در شمال غرب ازبکستان قرار داشته و به خاطر شرايط بسيار بد آن معروف است. به گزارش ديده‌بان حقوق بشر، بيشتر زنداني‌هاي جاسليک مسلماناني هستند که به اتهام مذهب يا سياسي زنداني شده‌اند. گزارش‌هاي زيادي مبني بر شکنجه‌هاي جنسي، ضرب و شتم زنداني ها وجود دارد.


گزارشات فعالان حقوق بشر ازبکستان نشان مي‌دهد که هيچ کس بدون اجازه مستقيم کريموف رييس‌جمهور ازبکستان اجازه ورود به اين شهر را ندارد. برخي از تصاوير کشف شده از اين زندان نشان مي‌دهد که زنداني‌ها زنده زنده جوشانده شده بودند.

کراچي- تاسيسات زندان ISI

 کراچي، شهر صنعتي و تجاري پاکستان و بزرگ‌ترين شهر پاکستان است. به گفته زنداني ها ماموران اف‌بي‌آي نيز در آنجا حضور داشته‌اند.


چگونه سيا زنداني‌هاي خود را در سرماي سخت برهنه مي‌کند/ پخش دائم موسيقي‌ راک


پايگاه هوايي افغانستان

پايگاه هوايي قندهار در 15 مايلي شهر قندهار، اولين مرکز بازجويي آمريکا بود. بعد از يازده سپتامبر افراد دستگير شده در جنگ يا در پاکستان به اين مکان منتقل مي‌شدند. به گزارش ديده‌بان حقوق بشر در مارس 2004، زنداني‌ها برهنه مي‌شدند و پس از ضرب و شتم مجبور بودند تا دماي زير صفر را تحمل کنند.

زندان کوهات – در شمال غرب افغانستان

در اوايل دسامبر سال 2001، مطبوعات پاکستاني گزارش دادند که ارتش آمريکا از زندان کوهات براي بازجويي اعضاي القائده استفاده مي‌کند. تحقيقات بيشتر توسط مجله Horper منتشر شد. در نيمه اول سال 2002 بيش از 140 مظنون القائده و طالبان به کوهات منتقل شدند.

زندان سياه – کابل

زندان معروف به سياه که توسط سيا اداره مي‌شد زنداني‌ها را در تاريکي و شرايط جوي سرد نگهداري مي‌کرد.

گروه ديده‌بان حقوق بشر هيومن رايتس واچ روز دوشنبه به نقل از زندانيان سابق يك زندان در افغانستان اعلام كرد كه مقامات آمريكايي تا همين سال ‪ يك زندان مخفي را در نزديكي كابل اداره مي‌كردند كه در آنجا زندانيان را هدف شكنجه و بدرفتاري قرار مي‌دادند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از نيويورك، در بيانيه صادر شده از سوي اين گروه مدافع حقوق بشر آمده است: هشت زنداني زندان "گوانتانامو"، نحوه‌ بازداشت‌شان را در پايگاهي در نزديكي كابل كه از آن به عنوان "زندان سياه" ياد مي‌كنند، براي وكلاي خود تشريح كردند.

به گفته اين شاهدان كه طي سال‌هاي 2002 تا 2004 ‪ در اين مكان زنداني بودند، آنها به ديوار زنجير مي‌شدند، از خوردن غذا و نوشيدن آب محروم و در تاريكي محض همراه با پخش موسيقي رپ، هوي متال يا اصوات ديگر با صداي بلند زنداني بودند.

طبق اعلام گروه ديده‌بان حقوق بشر، بازجويان آمريكايي و نگهبانان افغان و آمريكايي در اين محل كه گفته مي‌شود از سوي كاركنان سازمان مركزي اطلاعات آمريكا (سيا) اداره مي‌شد، يونيفورم نمي‌پوشيدند.

اين گروه به نقل از اين زندانيان همچنين افزود: بازجويان آمريكايي در طول بازجويي به آنها سيلي يا مشت مي‌زدند.

تعدادي از زندانيان نيز گفتند كه آنها به گونه‌اي غل و زنجير مي‌شدند كه دراز كشيدن يا خوابيدن براي آنها ناممكن بود.

جان سيفتون، محقق زمينه مبارزه با تروريسم در گروه ديده‌بان حقوق بشر، گفت: "دولت آمريكا بايد موضوع زندان سياه در كابل را مورد توجه قرار دهد، و هيچ كس، با هر جنايتي هم كه عليه او مطرح مي‌شود، نبايد در زندان‌هاي مخفي زنداني يا شكنجه شوند.

ديده‌بان حقوق بشر اذعان كرد: با توجه به اينكه آمريكا به سازمان‌هاي مدافع حقوق بشر اجازه بازديد از گوانتانامو و ساير زندان‌ها در خارج از آمريكا را نداده بود، نمي‌توانست با زندانيان بطور مستقيم مصاحبه كند

 زندان‌هايي درون زندان‌هاي ديگر


زندان Hangar، پايگاه هوايي بگرام

پايگاه هوايي بگرام در 27 مايلي شمال کابل قرار داشته و يک پايگاه قديمي به جا مانده از زمان شوروي است که اکنون ارتش آمريکا از آن استفاده مي‌کند. گرچه زندان اصلي توسط ارتش استفاده مي‌شد و صليب سرخ نيز مي توانست به آنجا وارد شود، اما سيا از يک "زندان درون زندان" استفاده مي‌کرد که زنداني‌ها در آنجا به طور مخفيانه نگهداري مي‌شدند و صليب سرخ نيز به آن دسترسي نداشت.

به گفته زندانيان، زنداني ها نمي‌توانستند يکديگر را ببيند و موسيقي در طول شبانه روز دائما پخش مي‌شده است.

شکنجه‌های سربازان آمریکایی در این زندان موجب مرگ و آسیب به شمار زیادی از زندانیان این بازداشتگاه نیز شده است. «مولا حبیب‌الله» یکی از بازداشت‌شدگان این زندان بود که در 4 دسامبر سال 2002 بر اثر ضربات ساق پای یکی از سربازان آمریکایی درگذشت.

طبق گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، حبیب‌الله با دو دستبند از سقف آویزان شده بود و دور کمرش هم زنجیر بسته شده بود که یکی از سربازان زندان با زانو او را مورد ضرب و شتم قرار داده و باعث مرگش شده بود.

شش‌ روز بعد زندان بگرام قربانی دیگری داشت. «دیلاوار» 22 ساله که در افغانستان راننده تاکسی بود در روز 10 دسامبر 2002 در این زندان بر اثر شکنجه جان سپرد.

.


توهين و آزار جنسي زندانيان توسط ماموران سيا


زندان ابوغريب- عراق


زندان ابوغریب نام زنداني در ۳۲ کیلومتری غرب بغداد است. این زندان ابتدا به خاطر جنایات صدام‌حسين و رژيم بعث عراق در شکنجه و اعدام مخالفان بخصوص شيعيان به شهرت بین‌المللی رسید     .

در سال ۲۰۰۴ میلادی و پس از اشغال عراق توسط آمريکا، با انتشار تصاویری از زندان ابوغریب در برنامه شصت دقیقه شبکه تلویزیونی سي‌بي‌سي آمریکا و مقاله‌ای در مجله آمریکایی نیویورکر به قلم سيمور هرش در مورد شکنجه و آزار زندانيان توسط نظامیان آمريکايي در زندان ابوغریب، مورد توجه بین‌المللی و انتقادات فراوانی از وزارت دفاع آمريکا بخصوص وزیر وقت دفاع ایالات متحده آمریکا، دونالد رامسفلد قرار گرفت .



«عبدالوهاب یوس» زندانی شماره 150425 ابوغریب می‌گوید: «یک روز زمانی که من در زندان بودم نگهبان‌های زندان به سمت من آمدند و در آنجا یک مسواک شکسته پیدا کردند. آنها گفتند تو می‌خواهی به پلیس آمریکا حمله کنی اما من گفتم این مسواک اصلا مال من نیست. آنها به من گفتند ما برای 6 روز لباس و تشک تو را می‌گیریم، اما تو را کتک نمی‌زنیم.

یوس می‌افزاید: «اما روز بعد نگهبان آمد و دست مرا برای دو ساعت با دستبند به در سلول قفل کرد؛ بعد از آن آنها من را به اتاقی دربسته بردند که در آنجا بیش از 5 سرباز روی من آب سرد می‌ریختند و من را مجبور کردند سرم را توی ادرار فرد دیگری که توی همان اتاق بود، فرو ببرم. آنها با جارو من را کتک زدند و سرم را با فشار پا داخل ادرار فشار دادند».

به گفته یوس، در همین حال یک سرباز زن نیز روی زانوی او قرار گرفته بود.


برچسب ها: سیا ، زندان ، مخفی ، سایت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار