عید سعیدقربان، رحلت آیت‌اللَّه «سید احمد زنجانی»، سقوط قلعه‌ شهر بخارا در مقابل حملات سپاهیان مغول، الحاق منطقه «جامو و کشمیر» به هندوستان، شهادت دکتر «فتحی شقاقی» دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و ... از مهمترین رخدادهای امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز جمعه 5 آبان 1391 خورشیدی برابر با 10 ذی الحجه 1433 هجری و 27 اكتبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

عید سعیدقربان

حضرت ابراهیم (ع) در خواب، ذبح فرزندش را می‌بیند و پس از سه بار، این موضوع را با پسرش حضرت اسماعیل مطرح می‌کند. اسماعیل این دستور الهی را با آغوش باز می‌پذیرد و خود را برای اجرای آن آماده می‌سازد. پس از مهیا شدن ابراهیم و اسماعیل جهت انجام امر خداوند، از جانب پروردگار، قوچی جهت قربانی فرستاده می‌شود و این پدرو پسر از این آزمایش الهی، سربلند بیرون می‌آیند. از آن پس روز دهم ذیحجه به عید قربان نام گذاری شده است.

رحلت عالم بزرگوار و فقیه جلیل آیت‌اللَّه «سید احمد زنجانی» (1352 ش)

آیت‌اللَّه سیداحمد زنجانی در حدود سال 1269 ش در شهرستان زنجان به دنیا آمد. برای ادامه تحصیل راهی حوزه علمیه قم شد و نزدیک به ده سال از محضر پر فیض آیت‌اللَّه شیخ‌عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم، بهره‌ها برد تا به مقام والای اجتهاد دست یافت. وی پس از رحلت آیت‌اللَّه حائری به آیت‌اللَّه سیدمحمدحجت کوه‌کمره‌ای پیوست و به دلیل کسالت آیت‌اللَّه حجت، ایشان امور مربوط به استفتائات دفتر آن مرجع بزرگ و اقامه نماز باشکوه جماعت در مدرسه فیضیه را انجام می‌داد. پس از رحلت آیت‌اللَّه حجت، اقامه نماز جماعت مدرسه فیضیه، رسماً بر عهده آیت‌اللَّه زنجانی قرار گرفت.
 آیت‌اللَّه زنجانی از دهه 1320 با حضرت امام خمینی (ره) آشنا شد و جلسات بحث علمی متعددی با حضور آن دو بزرگوار تشکیل می‌شد. این عالم سترگ در طول حیات پر بار علمی خویش علاوه بر سال‌ها تدریس، به تالیف کتب ارزشمندی نائل شد که برخی از آن‌ها بدین قرارند: اربعین، اَفواهُ الرِّجال، فروقُ الاحکام و بیست کتاب دیگر. آیت‌اللَّه سید احمد زنجانی سرانجام پس از سال‌ها کوشش در راه دین و نشر فقه جعفری در پنجم آبان 1352 ش در 83 سالگی دیده از جهان فروبست و پس از تشییعی باشکوه، در جوار حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

وفات «ابن الانباری» ادیب و نحوی (328 ق)
ابوبکر محمد بن قاسم انباری بغدادی معروف به انباری و ابن الانباری ازبزرگان ادبا، نحوی و لُغَوی قرن چهارم هجری است. ابن انباری در تفسیر، حدیث، شعر و فنون ادبی بسیار ماهر و در بدیهه گویی و ضرب‌المثل استاد بود. ابن انباری به داشتن دانش و تالیفات بسیار و فضایل اخلاقی، مشهور است و تا آخرین روزهای عمر از آموختن دانش غافل نبود. اما آنچه بیش از همه، نظر مورخان را به ابن انباری جلب کرده است، حافظه‌ی توانای اوست. کسانی که در کلاس درس او شرکت داشتند، گفته‌اند که وی در مجالس درس، تنها از حافظه‌ی خود، بهره می‌برد و از دفتر و کتاب کمتر استفاده می‌کرد. از تالیفات ابن انباری می‌توان به کتب ادب الکاتب، الاضداد و ضمائر القرآن، اشاره کرد.

سقوط قلعه‌ شهر بخارا در مقابل حملات سپاهیان مغول (616 ق)
چنگیزخان مغول در ادامه‌ی کشورگشایی‌های خود در ذی‌الحجّه سال 616 ق به بخارا رسید و پس از سه روز محاصره، آن شهر را فتح کرد و آتش زد. چون بنای خانه‌های بخارا از چوب بود، همه‌ی آن‌ها به جز چند سرای و مسجد که از آجر ساخته بودند، بقیه از میان رفت. چنگیز آن شهر را غارت و مردم آن را قتل‌عام کرد. وی سپس جوانان بخارا را به صورت لشکری انبوه و غیرمنظم با خود برد و از ایشان در کارهای غیرنظامی مانند پرکردن خندق‌ها و آوردن سنگ و چوب جهت انباشتن رودخانه‌ها و کارهای دیگر استفاده می‌کردند. چنگیز در بخارا چنان کشتار و خرابی کرد که چون یکی از فراریانِ آن شهر را درباره‌ی این حادثه پرسیدند گفت: آمدند و سوختند و کشتند و بردند و رفتند.

رحلت آیت اللَّه «سید روح اللَّه خاتمی» نماینده امام و امام جمعه یزد (1367 ش)

آیت‌اللَّه سیدروح‌اللَّه خاتمی در سال 1258 ش در اردکان یزد به دنیا آمد. پس از آن که مقدمات علوم را در زادگاهش فراگرفت، راهی اصفهان شد و در آنجا از محضر استادانی همچون میرزا علی‌آقا شیرازی، سیدمحمد و سیدعلی نجف‌آبادی و حاج‌آقا رحیم ارباب استفاده برد. آیت‌اللَّه خاتمی همچنین سالیانی در حوزه علمیه قم در دروس آیت‌اللَّه شیخ عبدالکریم حائری‌یزدی شرکت کرد. این عالم دینی پس از شهادت آیت‌اللَّه صدوقی، سومین شهید محراب، از طرف حضرت امام، به نمایندگی آن حضرت وامامت جمعه یزد منصوب شد و تا پایان عمر شریف خود، در این سنگر خدمت نمود. سرانجام آیت‌اللَّه سیدروح‌اللَّه خاتمی، در 5 آبان 1367 ش در 82 سالگی دار فانی را وداع گفت و پس از تشییعی با شکوه، در زادگاهش مدفون گردید.

تولد «محمد علی خان بامداد» نویسنده و شاعر (1305 ق)
میرزا محمدعلی خان بامداد در مشهد مقدس به دنیا آمد. او پس از فراگیری علوم مقدماتی، حکمت و ادب را نیز آموخت. دوران زندگی بامداد مقارن با استبداد صغیر در ایران بود. وی که از آزادی خواهان به شمار می‌رفت، در اثر فشارهای رژیم حاکم به تهران آمد و برای بیداری مردم و ترویج آزادی و مشروطیت، روزنامه‌ی بامداد را منتشر کرد. قطعات نظم و نثر او که درجراید و مجلات ادبی چاپ و منتشر می‌شد، از شهرت و استقبال فراوانی در میان مردم برخوردار بود. بامداد، مدتی ریاست کل اوقاف را به عهده داشت و همچنین در دوره‌ی ششم مجلس شورای ملی از سوی مردم به نمایندگی انتخاب شد.

الحاق منطقه «جامو و کشمیر» به هندوستان و آغاز اختلافات هند و پاکستان (1947 م)
پس از استقلال پاکستان از هند، قرار بود ایالت جامو و کشمیر نیز که بیشتر ساکنان آن مسلمان هستند به پاکستان ملحق شود، اما حاکم این منطقه به تحریک هند و انگلستان و بر خلاف خواستِ اکثریت مردم، پیوستن به هند را ترجیح داد و این امر را در 26 اکتبر 1947 م عملی نمود. پس از اعلام این موضوع، ارتش پاکستان به جامو و کشمیر حمله کرد و بخشی از آن را به تصرف خود در آورد. از آن زمان تاکنون، کشورهای هند و پاکستان دوبار بر سَرِ این منطقه با یک‌دیگر جنگیده‌اند و اختلاف و تنش‌های سیاسی و نظامی بین این دو کشور ادامه یافت. از طرفی دیگر، استقلال‌طلبان کشمیری نیز سال‌هاست که برای جدایی از هند مبارزه می‌کند، اما با سرکوب و کشتار مردم به دست ارتش هند روبه‌رو می‌شوند.

امضای پیمان صلح میان اُردن و رژیم صهیونیستی (1994 م)
در 26 اکتبر 1994 م پیمان به اصطلاح صلح بین ملک حسین پادشاه اردن و اسحاق رابین نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی، در جهت سیاست‌های امریکا برای ایجاد سازش بین کشورهای عربی و رژیم اشغال‌گر قدس، امضا شد. به موجب این پیمان، صهیونیست‌ها پذیرفتند که از بخش‌هایی از خاک اردن عقب‌نشینی کنند و در برابر، اردن نیز تحریم اقتصادی رژیم نژادپرست اسرائیل را لغو کرد. واشینگتن نیز تعهد کرد که به سبب عقد قرارداد سازش اَمّان با تل آویو، بدهی اردن به امریکا را ببخشد و به اَمّان کمک مالی کند. اما این وعده‌ها به طور کامل تحقق نیافت و خشم مردم مسلمان اردن و دیگر ملت‌های منطقه نیز علیه ملک حسین برانگیخته شد. این پیمان باعث تضعیف جبهه ضد صهیونیستی گردید.

شهادت دکتر «فتحی شقاقی» دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین (1995 م)

دکتر فتحی شقاقی، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سال 1951 م، در اردوگاه آوارگان فلسطینی در شهر غَزّه به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات متوسطه به معلمی روی آورد و با اتمام دروس دانشگاهی خود در رشته پزشکی، به طبابت در یکی از بیمارستان‌های بیت المقدس پرداخت. دکتر فتحی شقاقی در سال 1968 م، به جنبش جهاد اسلامی فلسطین پیوست و پس از مبارزات طولانی بر ضد صهیونیست‌ها، به دبیر کلی جنبش جهاد اسلامی برگزیده شد. وی سرانجام در اقدامی تروریستی در 26 اکتبر 1995 م به دست عوامل سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) در والتا پایتخت مالت واقع در دریای مدیترانه مورد سوء قصد واقع شد و در 44 سالگی به شهادت رسید.

برخی از رویدادهای 26 اکتبر
740: یک زمین لرزه شدید به قسطنطنیه (استانبول) تلفات سنگین و ویرانی شدید وارد ساخت.
1863: صلیب سرخ جهانی تاسیس شد.
1905: اتحادیه سوئد ونروژ منحل شد و در همین روز پارلمان نروژ یک شاهزاده دانمارکی را به پادشاهی آن کشور برگزید.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار