نامزدهاي مستقل در انتخابات آتي رياست جمهوري آمريکا از سياست هاي تجاري نامزدهاي دو حزب اصلي يعني باراک اوباما نامزد حزب دموکرات و ميت رامني نامزد حزب جمهوريخواه انتقاد کردند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  ؛ جيل استاين نامزد مستقل انتخابات رياست جمهوري آمريکا با انتقاد از اظهارات ميت رامني که اعلام کرده است در نخستين روز فعاليت خود به عنوان رييس جمهور آمريکا چين را به دستکاري ارزش واحد پولي خود متهم مي کند و جنگي تجاري با چين آغاز خواهد کرد گفت: رامني در حالي قصد دارد اين اتهام را به چين وارد کند که خود آمريکا در حال حاضر ارزش واحد پولي خود را به عمد کاهش داده است.

جيل استاين نامزد مستقل انتخابات آمريکا گفت  بايد اين نکته را خاطر نشان کنم که مسايل در واقع آن طور که اين دو نامزد قصد دارند آنرا چارچوب بندي کنند ساده نيست. در واقع آمريکا با اجراي طرح هاي نجات اقتصادي خود در حال دستکاري واحد پولي خود است و در واقع ارزش واحد پولي خود را نيز کاهش داده است. بنابراين درباره اين مسئله زياد با چين تفاوت نداريم.

بايد به اين نکته نيز تاکيد کنم که در شرايط کنوني نمي توان گفت زماني که يک کالا در آمريکا و يا چين توليد مي شود به طور کامل متعلق به اين کشور است و سود آن نيز به طور کامل به آمريکا يا چين تعلق پيدا مي کند. 

در واقع شرکت هاي آمريکايي سرمايه گذاريهاي گسترده در چين صورت داده اند و زير مجموعه ها و شرکاي وابسته بسيار زيادي نيز در چين دارند. در واقع نيمي از واردات  آمريکا از چين توسط شرکاي آمريکايي و زيرمجموعه شرکت هاي آمريکايي در چين به آمريکا صادر مي شود. بنابراين اين مسئله آنقدرها هم ساده نيست و مشکلاتي که مردم چين دارند تفاوت زيادي با مشکلات مردم آمريکا ندارد.

اگر چه ممکن است در ميزان مشکلات تفاوت هايي وجود داشته باشد با اين حال از نظر کيفيت اين مشکلات، مشکلات مردم چين بسيار شبيه به مشکلات مردم آمريکا است.

مردم چين نيز با مشکلات زيادي براي تشکيل اتحاديه هاي واقعي کارگري و نيز افزايش دستمزدهاي خود روبرو هستند که در حال حاضر تا سطوح باور نکردني هر ساعت سي تا پنجاه سنت پايين است. اين دقيقا مشکلاتي است که کارگران آمريکايي با آن روبرو هستند.

بنابراين مبارزاتي که کارگران آمريکايي و چيني در حال پيگيري آن هستند مبارزه با شرکت هاي بزرگ بين المللي است و همانطور که اين شرکتها در آمريکا قدرتمند هستند در چين نيز از همين قدرت برخوردارند. بنابراين چارچوبهايي که رامني و اوباما براي مناسبات تجاري چين و آمريکا تعريف کرده اند به هيچ وجه درست نيست.

آمريکا به هيچ وجه خواستار رويارويي با چين و تيره کردن مناسبات خود با اين کشور نيست بلکه تنها خواسته اي که دارد اين است که مناسبات خود را با چين تقويت کند و وضعيت حقوق بشر، حقوق کارگران و حمايت از محيط زيست در اين کشور را بهبود بخشد. آنچه باراک اوباما در حال پيگيري آن است در واقع تسهيل کردن شرايط براي فعاليت هاي ميت رامني است.

ميت رامني در حال انتقال فرصت هاي شغلي آمريکا به چين است. شرکت سنساتا در بندر آزاد ايلينوس در حال حاضر شاهد از بين رفتن همه فرصت هاي شغلي خود است. شرکت سرمايه گذاري بن که شرکتي است که توسط ميت رامني تاسيس شده است و وي همچنان به سرمايه گذاري در آن ادامه مي دهد به رغم افزايش سود دهي خود در آمريکا در حال انتقال فرصت هاي شغلي خود به چين است.

از طرف ديگر باراک اوباما در حال مذاکره با چين براي امضاي توافقنامه تجاري با اين کشور است که به انتقال فرصت هاي شغلي به خارج آمريکا و نيز کاهش دستمزدها در آمريکا کمک خواهد کرد. اين اقدامات در واقع موجب خواهد شد که به امنيت آمريکا و حاکميت اين کشور  لطمه وارد شود.
اين شرايط دقيقا درباره توافقنامه هايي که آمريکا با کشورهاي آن سوي اقيانوس آرام امضا کرده است صدق مي کند.

ما نيازمند توافقنامه هاي تجاري عادلانه هستيم نه توافقنامه هاي تجارت آزاد. ما نه تنها بايد توافقنامه هاي آزاد تجاري از جمله نفتا، بلکه بايد همه توافقنامه هاي تجاري که تحت نظارت باراک اوباما امضا شده است باطل کنيم.

ما نيازمند تجارت آزادي هستيم که عادلانه باشند. توافقنامه هاي کنوني تنها براي شرکت هاي بزرگ تجاري آزاد هستند و براي مردم عادي کارگران و محيط زيست ، گران و نابود کننده تمام مي شود.
ما نيازمند توافقنامه هاي تجاري هستيم که واقعا عادلانه هستند و نيازمند مناسباتي با چين هستيم که با آنها شريک باشيم و در واقع از نظر تخصصي و علمي با آنها همکاري کنيم.

 چين در حال حاضر تخصصها و تجربيات گسترده اي در انرژيهاي خورشيدي، بادي و توليد با آلايندگي بسيار کم دارد. ما بايد با آنها همکاري کنيم تا بتوانيم توافقنامه هاي جديد سازگار با محيط زيست نه تنها در آمريکا بلکه توافقنامه هاي بزرگ سازگار با محيط زيست با چين امضا کند و در راس تلاشهاي بين المللي براي احياي توافقنامه هاي حفاظت از محيط زيست قرار گيرد اما در واقع اوباما آنها را تا سال دو هزارو بيست به تعويق انداخته است.

راکي اندرسون نامزد حزب عدالت آمريکا نيز گفت  به علت سياست هاي دولت فدرال آمريکا طي سالهاي گذشته از زمان بيل کلينتون تاکنون، هر سال شمار بيشتري توافقنامه هاي تجاري توسط آمريکا امضا مي شود که هر يک موجب افزايش بي عدالتي درباره کارگران آمريکايي و افزايش سود شرکت هاي بزرگ بين المللي مي شود. اکنون شاهد آن هستيم که کارگران بين المللي نيز تحت اين شرايط زندگي مي کنند.

مدير عامل يک شرکت آمريکايي وارد کننده کالا از چين به من گفت زماني که براي بازديد از کارخانه هاي چيني به اين کشور سفر کرده بود شاهد اين مسئله بود که کارگران چيني در شرايط بسيار دشواري کار مي کردند هيچ تهويه هوايي در اين کارخانه وجود نداشت و کارگران چيني در همان کارخانه مي خوابيدند و اجازه ترک آنجا را نداشتند. اين نمونه اي از رفتارهاي غيرانساني با  کارگران خارجي است که دولت فدرال آمريکا با توافقنامه هاي تجاري که امضا مي کنند موجب تسريع آنها شده است.

اين شرايط بايد به هر ترتيب متوقف شود. ميليونها فرصت شغلي نه تنها در چين بلکه در بسياري از ديگر کشورها از بين رفته است.

مسئولان آمريکايي از جمله باراک اوباما در حالي از روند عظيم احياي اقتصاد آمريکا از سال دو هزار و هشت تاکنون سخن مي گويد که شصت درصد از فرصت هاي شغلي سطوح مياني در آمريکا از بين رفته است و تنها بيست و دو درصد از فرصت هاي شغلي در اين سطح در طول دوره مثلا احياي اقتصادي دوباره ايجاد شده است. بيشتر شغلهايي که باراک اوباما دوباره ايجاد کرده است فرصت هاي شغلي سطح پايين است که نيازمند سطح مهارت بسيار پايين و نيز دستمزد پايين است. اين تدابيري که دولت اوباما اتخاذ کرده است پيامدهاي بسيار شديد دراز مدتي براي اقتصاد آمريکا خواهد داشت.
کاري که بايد انجام دهيم اين است که همه کارفرمايان در شرايط برابر قرار گيرند.

کارفرماياني که کارگران ديگر کشورها را در استخدام خود مي گيرند، بايد همان قوانين را براي محافظت از کارگران و در زمينه حفاظت از محيط زيست اجرا کنند که کارفرماياني که در داخل آمريکا فعاليت مي کنند بايد به آن پايبند باشند.

ما بايد بارديگر به اصولي بازگرديم که در آن قوانين به نفع همه از جمله کارگران و کارفرمايان باشد.
مسير بازگشت به برتري رقابت پذيري آمريکا، از طريق وادار کردن افراد به کار بيشتر، آموزشهاي مهارتي بهتر و نيز سرمايه گذاري براي آينده از طريق بازسازي زير ساخت هاي در حال نابودي آمريکا و نيز تسريع بهبود آموزش در آمريکا به نحوي است که همه به طور برابر از فرصت آموزشهاي عالي برابر برخودار باشند.
برچسب ها: انتقاد ، رامنی ، اوباما ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار