سخنگوي وزارت نفت گفت : طرح هايي در وزارت نفت طراحي شده که در صورت تشديد تحريم ها ، ايران صادرات نفت خود را به برخي از کشور ها قطع خواهد کرد .

عليرضا نيکزاد رهبر سخنگوي وزارت نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر ظرفيت توليد نفت خام کشور در روز بيش از 4 ميليون بشکه است که ظرفيت با برنامه ريزي هاي انجام شده ظرفيت سازي هاي بيشتري وجود دارد که با اجراي طرح هاي توسعه اي که در دست اجرا است اميدواريم انشاالله به اهداف برنامه پنجم توسعه دست پيدا کنيم.

وي با تکذيب خبر مبني بر کاهش 2.7 ميليون بشکه اي نفت در روز اظهار داشت: اهداف مربوط به انتشار چنين خبرهايي همان جنگ هاي تبليغاتي است که الان در حال انجام هستند. وزارت نفت به طور کلي اين موارد را تکذيب مي کند، ظرفيت توليد نفت در کشور ما بالاي 4 ميليون بشکه است که در حال حاضر بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده در حال ظرفيت سازي هاي مناسب بر اساس اهداف توسعه اي و برنامه پنجم توسعه هستيم.

سخنگوي وزارت نفت در خصوص آخرين وضعيت صادرات نفت کشور اظهار داشت: از نظر صادرات نفت در شرايط مطلوبي قرار داريم و صادرات اين محصول در حال افزايش است ضمن آنکه ما بازارهاي جديدي را براي صادرات طلاي سياه کشف کرديم و به مرحله اي رسيده ايم که ميتوانيم بگوييم دنيا بدون نفت ايران با مشکل مواجه مي شود.

نيکزاد رهبر در پاسخ به اين سوال که يک سال از زمان قطع صادرات نفت ايران به برخي از کشورهاي غربي مانند انگليس و فرانسه مي گذرد تصريح کرد: ما توانستيم با وجود اعمال تحريم هاي غرب به ويژه اروپا عليه صنعت نفت ايران از اين تحريم عبور کرده و به بازارهاي جديد دسترسي پيدا  کنيم که در شرايط مناسب جزئيات بيشتر آن اعلام خواهد شد.

وي افزود: با وجود تحريم هاي اعمال شده صادرات نفت کشورمان به ساير کشورها در حال انجام است و ما نمي خواهيم که مردم دنيا بر اثر کمبود نفت در بازار با مشکل مواجه شوند.

وي ادامه داد: اگر غربي ها به صورت يک جانبه تحريم ها را به مرحله اي برسانند که فشار بيشتر براي صنعت نفت داشته باشند ما هم آن ها را تحريم مي کنيم.

در همين رابطه ما طرح هايي را در وزارت نفت طراحي کرديم که در صورت تشديد تحريم هاي نفتي عليه کشورمان آن ها را به مرحله اجرا مي گذاريم.

وي عنوان کرد: اگر کشورهايي که نقش اول را در تحريم هاي نفتي عليه ما دارند آن ها دامنه تحريم ها را تنگ تر کنند ما هم اقدام به قطع صدور نفت به آن کشورها مي کنيم.

وي افزود: اين موضوع در واقع يک سياست اقتصاد مقاومتي است که از سوي مسئولان طراحي شده و يکي از موارد آن مربوط به بخش نفت و ساير بخش هاي مربوط به آن است که با افزايش ظرفيت هاي موجود در بخش صنعت نفت قابل اجرا است.

سخنگوي وزارت نفت در خصوص برنامه اين وزارتخانه براي افزايش روزانه توليد نفت اظهار داشت: برنامه تهيه شده توليد نفت بايد به رقم 5.4 ميليون بشکه در روز برسد که در اين رابطه برنامه وزارت نفت توسعه ميادين مشترک است و در اين رابطه رونق ميادين ياران جنوبي، آزادگان و آزادگان جنوبي که قراردادهاي آن ها نهايي شده در کنار ميادين پارس جنوبي مورد توجه مسئولان است.

وي ادامه داد: کار پيمان سپاري بيشتر ميادين مشترک ما به پايان رسيده و در مورد موضوع پارس جنوبي بايد گفت که بعد از انقلاب سابقه نداشته که کاري با اين عظمت در حوزه صنعت نفت کشور به توليد برسد./س

برچسب ها: ظرفیت ، تولید ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار