بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:
آیه ۴۴سوره هود

وَقِيلَ يَا أَرْضُ ابْلَعِي مَاءكِ وَيَا سَمَاء أَقْلِعِي وَغِيضَ الْمَاء وَقُضِيَ الأَمْرُ وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ وَقِيلَ بُعْدًا لِّلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ.

و گفته شد اى زمين آب خود را فرو بر و اى آسمان [از باران] خوددارى كن و آب فرو كاست و فرمان گزارده شده و [كشتى] بر جودى قرار گرفت و گفته شد مرگ بر قوم ستمكار.

مفسران و صاحب نظران علوم معانی و بیان آین آیه را نقطه اوج فصاحت وبلاغت قرآنی دانسته اند و در مقابل آن سوره لهب را در درجات نازله فصاحت و اعجاز قرآنی قرار داده اند چنانکه شاعری در بیان وجود غث و سمین (به معنی چاق و لاغر و خوب و خوب تر) در کلام شاعران و نیز در قرآن گفته است:
در بیان و در فصاحت کی بود یکسان سخن     گر چه گوینده بود چون جاحظ و چون محتری

*آیه «یا أرض ابلعی» ادیبان و شاعران عرب را حیران و شگفت زده کرد و معروف است که بعد از نزول این آیت به خانه کعبه رفتند و قصاید سبعه معلقه را که بر دیوارهای کعبه آویخته بودند پایین آوردند که اگر درجه فصاحت این است، کلام ما را چه جای جلوه باشد.



*شرح زیبایی این آیت را که، در عین کوتاهی، غواصان بحر معانی بیان 25 صنعت ادبی در آن یافته اند باید در کتب مفصل ایشان مطالعه کرد.
یک ذره ز حسن لیلیت بنمایم        عاقل باشم اگر تو مجنون نشوی

*این آیه مربوط به داستان طوفان نوح است که چون آب از آسمان فرو ریخت و از زمین فوران کرد و همه مردمان غرق شدند و کشتی بر آب قرار گرفت، خداوند فرمان داد که آب فرو نشیند و آسمان از باریدن و زمین از جوشیدن بازایستد.

*از حکایت های زیبایی که عطار از نوح، بعد از واقعه طوفان، آورده یکی این است که یکی از همراهان نوح دکان کوزه گری گشوده بود. روزی جبرئیل نزد نوح آمد و گفت خداوند می فرماید این کوزه ها را بشکن. نوح گفت شکستن چندین کوزه که هر یک با خون دل ساخته شده روا نیست. جبرئیل گفت:
یک دکان از کوزه بشکستن خطاست      یک جهان پر آدمی کشتن رواست
 خود دلت می داد ای شیخ کبار      زان همه مردم برآوردی دمار؟

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار