مردم استان برای جلوگیری از انتشار بیماریهای مشترك انسان دام نذری خود را در روز عید قربان در كشتارگاه ذبح كنند.

 

 ' به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ معاون فنی دامپزشكی خراسان جنوبی در این باره اظهار داشت: شهروندان و خیران دام نذری خود را به كشتارگاه‌های دام منتقل كرده و زیر نظر كارشناسان بهداشتی دامپزشكی قربانی كنند.

محمود قربان ‌زاده با اشاره به وجود 49 درصد عوامل بیماری ‌زا قابل انتقال از دام به انسان افزود: كشتار و ذبح دام در منازل و معابر عمومی علاوه بر گسترش آلودگی زیست محیطی سبب انتشار بیماری‌های مشترك از دام به انسان می ‌شود.

معاون فنی دامپزشكی خراسان جنوبی ادامه داد: بسیاری از بیماری ‌های قابل انتقال از دام به انسان ممكن است هنگام كشتار دام از طریق پاشیده شدن خون به صورت ذابح و یا پخش فضولات، امعاء و احشاء در محیط منزل به انسان منتقل شود.

قربان ‌زاده افزود: كنه به عنوان یكی از عوامل مهم در انتقال بیماری تب خونریزی دهنده كریمه كنگو است از این رو نباید انتقال دام به منازل صورت گیرد.

وی اظهار داشت: با توجه به انتقال بیماری‌ های مشترك از دام به انسان به ویژه بیماری تب كریمه كنگو و تب مالت از طریق مصرف گوشت تازه، خیران باید توصیه‌ های بهداشتی دامپزشكی را جدی بگیرند و ضمن ذبح دام در كشتارگاه گوشت دام‌ های قربانی را در یخچال به مدت 24 ساعت نگهداری كرده و سپس مصرف كنند./س

برچسب ها: ذبح ، دام ، منازل ، ممنوع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.