معاون سرمايه گذاري و تامين منابع سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري انجام عملیات راهبردی روستاهای هدف گردشگری به منظور دستیابی به اهداف گردشگری پایدار در کشور خبر داد.

امير اميني در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به برگزاري اجلاس "ريو 2012"در كشور برزيل كه در راستاي برنامه جهاني براي دستيابي به توسعه پايدار برگزار شد افزود : تنظیم شرح خدمات مطالعات طرح هادی روستاهای هدف با رویکرد گردشگری با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و انجام مطالعات راهبردی گردشگری 182 روستای هدف گردشگري از جمله اقدامات در دست انجام سازمان در راستاي اهداف گردشگري پايدار است.

وی در ادامه تصریح  كرد: عملیات اجرائی 31 روستایی هدف گردشگری تحت عنوان روستاهای هدف الگوی توسعه گردشگری در 31 استان در راستای تفاهم نامه چهارجانبه و انتخاب 120 روستای هدف گردشگری به منظور شروع عملیات زیرساخت ها و انجام فعالیت های اجرائی توسط دستگاه های اجرائی عضو کارگروه عملیاتی از ديگر اقدامات در دست انجام مي باشد.

امینی ادامه داد: شروع عملیات اجرايي به منظور انتخاب روستاهای هدف گردشگری تا سقف 1100 روستا و انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی برای پروژه های گردشگری مشمول ارزیابی زیست محیطی در راستای اهداف توسعه پایدار از ديگر از جمله اقدامات در دست انجام سازمان ميراث فرهنگي در راستاي اهداف گردشگري پايدار است كه اميني به آن اشاره كرد.

وی همچنين به تاسیس شرکت های تعاونی گردشگری در روستاهای هدف گردشگری از طریق معاونت تعاون وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعي به منظور مشارکت جوامع محلی در پروژه های گردشگری اشاره و ياد آور شد: ایجاد بازارچه های محلی به منظور ارائه محصولات کشاورزی و صنایع دستی روستائی در راستای ارتقاء سطح درآمد روستائیان، معرفی جاذبه های گردشگری اعم از طبیعی ، تاریخی، فرهنگی، مذهبی در محدوده روستاهای هدف گردشگری به منظور جذب گردشگران مرتبط،احداث و ترمیم راه های روستائی به منظور تسهیل در رفت و آمد گردشگران، آموزش دهیاران 151 روستای هدف گردشگری به منظور ارتقاء سطوح خدمات سانی به گردشگران و احداث یک مجموعه کمپینگ گردشگری  در هر یک از روستاهای هدف گردشگری به استناد ماده «8» آئین نامه اجرائی ماده 194 قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی از ديگر اين اقدامات است.

معاون سرمايه گذاري و تامين منابع سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري در ادامه خاطر نشان كرد:بر اساس سند اجلاس "ريو 2012"كه در قالب كتابچه اي با عنوان كنفرانس توسعه پايدار سازمان ملل منتشر شده است طراحی مناسب و مدیریت گردشگری می تواند کمک قابل توجهی در ابعاد سه گانه توسعه پایدار داشته و پیوندهای نزدیکی با بخش های دیگر ایجاد كند و در ایجاد فرصتهای شغلی مورد نیاز و گسترش تجارت هم تاثیرگذار باشد.

اميني حمایت از فعالیتهای گردشگری پایدار و همچنين گردشگری پایدار و ظرفیت های مربوطه ساختاری از جمله ارتقاء آگاهی های زیست محیطی، حفظ و حراست از محیط زیست، احترام به حیات وحش ، گیاهان، تنوع زیستی ، اکوسیستم، تنوع فرهنگ ها، بهبود رفاه و معیشت جوامع محلی از طریق حمایت از اقتصاد و سرمایه محلی و همچنین منابع انسانی و طبیعی بطور کامل موردنظر و تایید مورد تاييد اجلاس "ريو 2012" است.

معاون سرمايه گذاري و تامين منابع سازمان ميراث فرهنگي در ادامه افزایش و تسهیل حمایت ها برای فعالیتهای گردشگری پایدار و ظرفیت های ساختاری وابسته در کشورهای درحال توسعه به منظور مساعدت در جهت دستیابی به توسعه پایدار را از جمله برنامه هاي اجلاس "ريو 2012" برشمرد.

اميني خاطر نشان كرد: بر اساس آنچه در سند اين اجلاس آمده است سرمایه گذاری در گردشگری پایدار شامل اکوتوریسم و توریسم فرهنگی مورد تشویق قرار مي گيرد./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار