امضاء تفاهم نامه میان مناطق آزاد ایران و تاجیکستان

نشست تخصصی مدیران عامل مناطق آزاد و ویژه ایران و تاجیکستان با حضور معاون دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشورمان و معاون وزیر رشد و توسعه اقتصادی تاجیکستان برگزار شد و در آن تفاهم نامه همکاری میان مناطق آزاد ایران و تاجیکستان به امضا رسید.

علیرضا موحدی معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: پیشینیه فرهنگی و تاریخی میان مردم ایران و تاجیکستان، دو طرف را به ایجاد روابط در حوزه های مختلف و گسترش  تعاملات اجتماعی و اقتصادی سوق داده است و هر چه مناسبات رو به گسترش باشد موجب افتخار کشور مقابل هم خواهد بود.
 
وی به معرفی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران پرداخت و افزود: در حال حاضر هفت منطقه آزاد تجاری صنعتی و 16 منطقه ویژه اقتصادی در کشورمان فعالیت دارد که برنامه ای برای گسترش مناطق ویژه اقتصادی وجود دارد.  
 
موحدی تصریح کرد: در جنوب ایران مناطق آزاد چابهار، قشم و کیش امکان دسترسی به آب های آزاد و بین المللی را دارند؛ منطقه آزاد اروند در هم جواری کشور عراق و در شمال ایران منطقه آزاد انزلی پایلوت حمل و نقل بندری به کشورهای آسیای میانه را داراست و مناطق آزاد ارس و ماکو در شمال غربی ایران در همسایگی جمهوری نخجوان، ارمنستان و ترکیه قرار گرفته اند.
 
معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورا، به مزیت های موجود در مناطق آزاد کشورمان اشاره کرد و گفت: معافیت مالی در فعالیت های اقتصادی در مناطق آزاد، معافیت از عوارض معمول در کشور، برقراری مقررات اختصاصی کار، اشتغال و مور اجتماعی، برقراری معافیت ارزش افزوده برای محصولات تولیدی در مناطق آزاد و وجود مقررات مبادلات تجاری مناطق آزاد ایران با سایر کشورهای بازارهای هدف از جمله مزیت های مناطق آزاد ایران است.  
 
وی اضافه کرد: در ادامه این نشست معاون وزیر بر افزایش همکاری های اقتصادی و بازرگانی میان دو کشور تاکید کرد.
 
امید دولت زاده گفت: توانمندی های مناطق آزاد در این نشست معرفی شد و در واقع برگی تازه و جدید از همکاری میان مناطق آزاد ایران و تاجیکستان رقم خورد و امیدوارم بتوانیم با استفاده از تمام توانمندی های اقتصادی و بازرگانی مناطق آزاد ایران به پیشرفت مناطق آزاد در تاجیکستان کمک کنیم.

وی تصریح کرد: مدیران مناطق آزاد تاجیکستان همچنین وجود بندر چابهار را به عنوان یک مسیر ترانزیتی حائز اهمیت برای تجار و بازرگانان تاجیکی برای حمل و نقل کالاها، جزیره کیش برای گسترش صنعت گردشگری و نیز منطقه آزاد ارس برای همکاری های ترانزیتی در مرزها را برای تاجیکستان بسیار مثمر ثمر دانست.
 
دولت زاده اظهار داشت: اقتصاد تاجیکستان به ورود تکنولوژی نیاز دارد و پیشرفت های مناطق آزاد ایران و تاجیکستان در این راه می تواند بسیار مفید باشد.  
 
وی تاکید کرد: تاجیکستان می تواند از شبکه های تجاری و صنایع بسته بندی ایران کمک های بسیاری بگیرد همچنین ایران نیز می تواند از منابع عظیم معدنی در این کشور بهره برداری کند.
در این نشست مدیران عامل مناطق آزاد چابهار و ارس به معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در منطقه متبوع خود پرداختند.  
 
همچنین مدیران مناطق آزاد سغد، پنج، دنقره و خجند در تاجیکستان در این نشست امکانات منطقه خود را به اعضاء هیئت ایرانی معرفی کردند. /ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار