‌ پس از ماجراي حمله اسرائيل به کشتي مرمره آبي ترکيه ،‌ روابط ترکيه با اسرائيل به کمترين سطح کاهش يافت.

ه گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از روزنامه مليت تركيه ؛‌ در پي کشته شدن 9 شهروند ترکيه در حمله  به کشتي مرمره آبي ،‌ترکيه روابط ديپلماتيک را با اسرائيل به سطح دبير دوم کاهش داد.

در روزهاي اخير مقامات اسرائيلي بر تمايل اسرائيل به بهبود روابط با ترکيه تاکيد مي کنند. اخيرا پنهاس آويوي سفير پيشين اسرائيل در ترکيه نيز خواستار مذاکرات براي عادي سازي روابط ميان ترکيه و اسرائيل شد.

حمله اسرائيل به کشتي مرمره آبي ترکيه در آب هاي بين المللي يک راهزني آشکار بود. در اين حمله غيرقانوني 9 شهروند ترکيه کشته شدند. اسرائيل هيچگاه اين موضوع را  نپذيرفت که اين حمله اشتباه بود. اسرائيل همواره به تهديد هاي خود ادامه داد و به درخواست آنکارا براي عذرخواهي ، پرداخت غرامت و پايان دادن به محاصره غزه توجه نکرد. در واقع اسرائيل با اقدامات خود روابط را با ترکيه تخريب کرد.

اخيرا پنهاس آويوي سفير سابق اسرائيل در ترکيه در شرايطي که بحران در سوريه ادامه دارد ، موجب حيرت آنکارا شد. علاوه بر آنکارا ارسال چنين پيام هايي  از طريق رسانه ها را نيز صحيح نمي داند.

درخواست آويوي براي انجام مذاکرات بي قيد و شرط ميان ترکيه و اسرائيل نيز از ديگر موضوعاتي بود که موجب ناخشنودي ترکيه شد. اسرائيل بايد اين  موضوع را درک کند که آنکارا نمي تواند به شرايطي که پيشتر اعلام کرده است ، بي توجهي کند. بي ترديد پنهاس آويوي  نيز به اين موضوع واقف است.

رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه اخيرا بار ديگر سه پيش شرط ترکيه را درباره عادي سازي روابط با اسرائيل گوشزد کرد و تاکيد کرد بدون تحقق اين پيش شرط ها امکان عادي سازي روابط ترکيه و اسرائيل وجود ندارد. براي عادي سازي روابط دو طرف ، اسرائيل بايد اين موضوع را بپذيرد که در حمله به کشتي مرمره آبي که موجب کشته شدن ، 9 شهروند ترکيه شد ، مقصر بوده است. اسرائيل بايد از ترکيه عذرخواهي کند و به بازماندگان قربانيان حمله به کشتي مرمره آبي غرامت بپردازد. اين تصور به هيچ وجه واقع بينانه نيست که آنکارا پيش از آنکه اين خواسته هايش تحقق يابد عادي سازي روابط را با اسرائيل خواهد پذيرفت.

آنکارا بدون هيچ درنگي پيشنهاد اسرائيل را رد کرده است. سلجوق اونال سخنگوي وزارت امور خارجه ترکيه تاکيد کرد که موضع ترکيه به هيچ وجه تغيير نکرده است. درخواست اسرائيل براي مذاکرات بدون قيد و شرط به اين مفهوم است که ترکيه بايد اقدامات غير قانوني اسرائيل را در مديترانه بپذيرد.
برچسب ها: اسرائیل ، ترکیه ، کشتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار