مصرف بی رویه استروئید های آنابولیك توسط ورزشكاران به حمله های مغزی و قلبی منجر می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان كارشناس مسئول اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: استروئیدهای آنابولیك رده ای از داروها و مشتمل بر هورمون های مردانه می باشد كه برای بدنسازی و افزایش حجم عضلات ورزشكار مورد استفاده قرار می گیرد.

اسكندری افزود: بسیاری از ورزشكاران برای دستیابی به موفقیت و كسب عناوین بالاتر در مسابقات ورزشی به مصرف استروئید های آنابولیك گرایش پیدا می كنند.

وی ادامه داد: استروئید های آنابولیك به اشكال مختلف به صورت خوراكی و یا ژل و كرم كه روی پوست مالیده می شود مورد مصرف قرار می گیرد.

این كارشناس مسئول اطلاع رسانی دارو تصریح کرد: مصرف بی رویه استروئید های آنابولیك در ورزشكاران عوارض سوء جسمانی و روانی ناخوشایندی را برجای می گذارد كه برگشت پذیر نیست.

اسكندری در ادامه كلفت شدن صدا، جوش های چركی، بسته شدن زودرس صفحات رشدی استخوانی را از عوارض جسمانی مصرف استروئید های آنابولیك در ورزشكاران عنوان كرد و افزود: تغییر در میزان چربی مفید خون، احتمال تشكیل لخته های خونی و بروز انواع سرطان به ویژه سرطان كبد از دیگر عوارض این نوع داروهاست.

وی خاطر نشان كرد: افسردگی، بروز رفتارهای تهاجمی و پرخاشگرانه از عوارض روانی مصرف استروئیدهای آنابولیك است كه در مصرف این نوع داروها باید توجه بیشتری صورت گیرد./س

برچسب ها: مصرف ، استروئید ، حمله ، مغزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.