با افزايش چک‌هاي برگشتي شرکت‌هايي تاسيس شدند که مدعي انجام رفع سو اثر هستند.

به گزارش وب‌گردي باشگاه خبرنگاران، اين روزها بسياري از ما با چک سر و کار داريم. از پرداخت چک براي خريدهاي قسطي گرفته تا انجام معاملات ريز ودرشت. خيلي وقت هم پيش مي‌آيد، چک‌هايي که کشيده‌ايم به هر دليلي از جمله کم بودن موجودي يا مشکلاتي در پشت نويسي چک و ... در بانک وصول نشود.

بالا رفتن حجم چک‌هاي برگشتي باعث شده بانک مرکزي شرايط سخت‌گيرانه‌تري را براي کساني که چکشان برگشت خورده در نظر بگيرد به طوري که اگر به موقع اقدام نشود حتي ممکن است تا هفت سال از داشتن دسته چک محروم شويد.

يکي از راه‌هاي مهم براي فرار از اين مشکل رفع به موقع سو اثر از چک‌هاست. با سخت‌تر شدن شرايط درخواست‌ها براي اين کار افزايش يافته و به همين دليل برخي‌ها به فکر سو استفاده افتاده‌اند.

* هيچ شرکت قانوني براي رفع سو اثر از چک‌ها وجود ندارد

همين اول کار بهتر است اين را بدانيد که بنابر اعلام بانک مرکزي هيچ شرکتي حق ندارد با عنوان رفع سو اثر از چک‌هاي برگشتي فعاليت کند اما فعاليت اين شرکت‌ها به حدي گسترش يافته که بانک مرکزي را مجبور کرده دوباره دراين زمينه هشدار بدهد.

به طور مطلق هيچ شرکتي غير از خود بانکي که دسته چک را صادر کرده حق فعاليت در اين زمينه را ندارد و مهرهايي که از طرف اين شرکت‌ها روي چک‌هاي برگشتي نقش مي‌بندد هيچ اعتبار قانوني ندارد. اگر شما چک برگشتي داريد هرچقدر که براي درست کردن آن از طريق اين شرکت‌هاهزينه کنيد، در اصل پولتان را دور ريخته‌ايد. به طور کلي براساس قوانين بانک مرکزي چند راه براي رفع سو اثر از چک‌هاي برگشتي وجود دارد.

*تامين موجودي

مهم‌ترين راهي که براي انجام اين کار وجود دارد و معمولا بيشتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد که اين است که صاحب حساب جاري مبلغ مندرج در متن چک برگشت داده شده را به حساب جاري خود واريز کند. پس از دريافت مبلغ چک از سوي کسي که چک در حساب او کشيده شده است و اعلام رضايت کتبي از طرف او،‌ بانک نسبت به رفع سو اثر از آن براساس صورتحساب مشتري اقدام مي‌کند.

مشتريان بانک‌ها براي رفع سو اثر چک‌هاي برگشتي ابتدا لازم است جهت اطلاع از وضعيت چک‌هاي برگشتي خود با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملي به شعبه‌اي که در آن حساب دارند، مراجعه کرده و درخواست استعلام کنند. کارمزد هر فقره رفع سو اثر از چک برگشتي در هر بانکي متفاوت است  اما اين نکته را هم خوب است بدانيد که رفع سو اثر مشمول مرور زمان نمي‌شود و کارمزد يک مبلغ ثابت است.

* چک را به بانک ببريد

راه حل دوم براي رفع سو اثر از چک‌هاي برگشتي ارائه لاشه چک به بانک توسط صاحب حساب جاري يا وکيل قانوني او است. در اين مورد آنها پس  از اخذ لاشه چک از ذي‌نفع براي رفع سو اثر آن را به شعبه بانک ارائه مي‌کنند.

* ارائه رضايت‌نامه محضري ذي‌نفع چک به شعبه

اما يکي از مواردي که مهم است زماني است که صاحب حساب جاري مبلغ را به ذي‌نفع پرداخت کرده اما لاشه چک (به دلايل مختلف از جمله مفقود شدن،‌ به سرقت رفتن، سوختن و مواردي از اين دست) به شعبه تحويل نمي‌شود، در اين هنگام ذي‌نفع چک با حضور در دفتر خانه اسناد رسمي نسبت به چک مورد نظر رضايت خود را اعلام کرده و صاحب حساب جاري با ارائه رضايت نامه ممهور به مهر دفتر خانه به بانک، درخواست رفع سو اثر از چک موردنظر مي‌کند.

چنانچه دسترسي به ذي‌نفع امکان پذير نبوده و صادر کننده چک قادر به ارائه لاشه چک يا رضايت نامه محضري ذي‌نفع به بانک نباشد، مشتري مي‌تواند معادل وجه چک يا چک‌هاي برگشتي را به حساب جاري خود واريز و از شعبه کتبا درخواست کند که مبلغ يا مبالغ واريزي به حساب براي پرداخت چک يا چک‌هاي برگشتي نزد شعبه محسوب شود و تا تعيين تکليف قطعي چک يا حداکثر به مدت 24 ماه قابل برداشت نباشد، اين امر در صورتي که حساب جاري مشتري نزد شعبه مفتوح و از سوي مراجع قضايي مسدود نشده باشد، قابل انجام است.اين امر در صورتي که حساب جاري مشتري نزد شعبه مفتوح و از سوي مراجع قضايي مسدود نشده باشد، قابل انجام است.

* رفع سو اثر مکانيزه

يکي از خبرهاي خوب در اين زمينه اين است که رفع سو اثر به صورت مکانيزه از سوي بعضي بانک‌ها فراهم شده است. در روش‌هاي سنتي مشتري بايد حتما به شعبه‌اي که در آن حساب دارد مراجعه کند و تمام مراحل فقط با حضور او يا وکيل قانوني‌اش امکان پذير است اما در اين روش امکان رفع برگشتي و رفع سو اثر چک به صورت همزمان و مکانيزه در کليه شعب بانک فراهم شده است. با راه اندازي اين سيستم ديگر مهم نيست که چک مربوط به کدام شعبه در کجاي کشور است و همه شعبه‌هاي بانک مي‌توانند براي رفع سو اثر از چک اقدام کنند. اگر شما هم به رفع سو اثر نياز داشتيد اول از بانکي که در آن حساب داريد بپرسيد اين امکان را دارد يا نه.


منبع: روزنامه هفت صبح

برچسب ها: چک ، برگشتی ، بانک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.