افزايش آمار چک‌هاي برگشتي از چالش‌های مهم شبکه بانکی است كه به تازگي حل اين مشكل به يكي از دغدغه‌هاي مسئولان بانكي كشور تبديل شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، در همين باره عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بيان اينكه کارگروهی ویژه برای تدوین طرح ستاره‌دار شدن چک‌ها یا اعتبارسنجی آن‌ها تعیین شده است و این دستورالعمل بانک مرکزی به‌زودی اجرایی می‌شود، گفت: مجلس آمادگی برطرف کردن خلأهای قانونی را برای کاهش حجم چک‌های ستاره‌دار دارد.

غلامرضا اسدالهی با بیان اینکه اعتبارسنجی مشتریان برای صدور چک اقدامی مناسب است، افزود: چک در کشور ما در حکم اسناد رسمی است و به افراد دارنده آن اعتبار ویژه می‌دهد.

عضو مجمع نمايندگان خراسان رضوي در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: ما برای استفاده از چک که نوعی سند اعتباری به شمار می‌آید، هیچ‌گونه تمهیداتی نیندیشیدیم.

نماینده مردم تربت جام و تایباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی بانک‎ها به‌راحتی چک در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند و افراد بدون توجه به اینکه این چک‌ها محل دارد یا ندارد آن را هزینه می‌کنند. وی تصریح کرد: نتیجه نداشتن سازوکار برای صدور دسته چک، ایجاد پرونده‌های حقوقی در قوه قضاییه می‌شود. همچنین از سوی دیگر نوعی اخلال اقتصادی در کشور ایجاد می‌شود.

اسدالهی پیش‌بینی تمهیدات و تعیین مقررات برای نظام‌مندشدن چک‌ها را لازم دانست و یادآور شد: چک باید در اختیار افرادی قرار بگیرد که بتوانند با آن کار کنند و اقتصاد را دچار اخلال نکنند. وي با اعلام این خبر که کارگروهی ویژه برای تدوین طرح ستاره‌دار شدن چک‌ها تعیین شده است و آن‌ها به طور جدی روی این موضوع کار می‌کنند، تأکید کرد: چنانچه خلأ قانونی در برابر راه این کارگروه وجود داشته باشد، مجلس آمادگی تعامل و برطرف کردن خلأهای قانونی را دارد.

همچنين مشاور اموربانكي استاندار خراسان رضوي نيز با بيان اينكه اجراي طرح ستاره دار شدن چك باعث كاهش آمار چك‌هاي برگشتي مي‌شود، گفت: چندي است كه بانك‌ها در خراسان رضوي در دادن دست چك به افراد سختگيري بيشتري می‌کنند تا تعداد چك‌هاي برگشتي در استان كاهش يابد.

محمدعلي ميرزائيان بيان کرد: درمجموع تعداد چك برگشتي در خراسان رضوي در مقایسه با ميانگين كشوري كمتر است. ضمن اينكه ميزان معوقات بانكي استان نيز 5/8درصد تسهيلات پرداختي است كه با توجه به اينكه اين رقم در كشور 25درصد است، اين آمار نشان‌دهنده وضعيت بهتر بانك‌هاي استان است.

شايان ذكراست؛ بر اساس آمار بانک مرکزی رشد بی‌سابقه چک‌های برگشتی و رسیدن ارزش سالانه چک‌های برگشتی به ۳۵هزار میلیارد تومان در سال ۹۰شاید از مهم‌ترین عواملی باشد که بانک مرکزی را مجاب به طبقه‌بندی چک‌ها کرده است. با عملی شدن طرح طبقه‌بندی چک‌ها که در دستورالعمل جدید حساب جاری به آن اشاره شده است، چک‌هایی با مشخصه‌هایی مانند ستاره یا رنگ‌های مختلف برای اقشار مختلف از جمله کارمندان، رهسپار سیستم بانکی کشور خواهد شد./س

 

برچسب ها: چک ، ستاره دار ، آمار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.