معاون فرهنگی وزیر علوم تحقیقات و فناوری:

موضوع علوم انسانی به طور جدی در دستور کار وزارت علوم قرار گرفت

از همان ابتدای کار جشنواره فارابی موضوع علوم انسانی به طور جدی در دستور کار وزارت علوم قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛غلامرضا خواجه سروی معاون فرهنگی وزیر علوم تحقیقات و فناوری صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت ششمین جشنواره بین المللی فارابی در سالن همایش های پژوهشکده مطالعات و فرهنگ وزارت علوم برگزار شد طی سخنرانی گفت: از ابتدای شروع به کار این جشنواره که یکی از موضوعات اصلی که به صورت جدی در دستور کار وزارت علوم قرار گرفت پرداختن به موضوع علوم انسانی و معارف اسلامی بود.

وی افزود: توجه به علوم انسانی و معارف اسلامی رویکردی مهم بوده که در دولت نهم و دهم کار شده تا در خصوص کاربردی کردن علوم انسانی در کشور به درستی صورت گیرد.

خواجه سروی تصریح کرد: با تاسیس کارهای کاربردی در خصوص علوم انسانی حدود 250 حوزه کاربردی طراحی شده و به شورای گسترش ارائه شده و به دانشگاه ها ابلاغ شد.

وی اظهار داشت: موضوع انسانی امروز، یکی از دغدغه های مهم سیاستمداران بدل شده و البته اقدام دیگر در این امر جدا کردن بخش علوم انسانی از جشنواره خوارزمی و تبدیل به جشنواره بین المللی فارابی بود که امسال در روز شنبه 6 آبان ماه ششمین دوره آن برگزار می شود .

خواجه سروی در ادامه گفت: دو بخش کاربردی و ترکیبی در علوم در وزارت علوم به آن توجه زیادی شده و به همین دلیل شاهد توجه روز افزون دانشگاهیان در این زمینه بوده ایم.

وی خاطر نشان کرد: به هر میزان علوم انسانی  را تقویت کنیم در حقیقت پایه های هویتی خود را تقویت کرده ایم.

 2998 اثر به ششمین جشنواره بین المللی فارابی ارسال شده است


خواجه سروی در ادامه گفت: البته جشنواره بین المللی فارابی در خارج از کشور نیز مورد توجه قرار گرفته تا حدی که شاهد آثار دانشمندان خارج در این جشنواره هستیم.

وی افزود: جشنواره فارابی راه را بازمی کند که علوم انسانی  و بحث در آن خصوص در ذیل رشته های دیگر قرار نگیرد.

خواجه سروی از حامیان جشنواره بین المللی فارابی نام برد و اظهار داشت: وزارت علوم تحقیقات و فناوری دولت شورای انقلاب فرهنگی، بنیاد نخبگان و یونسگو از حامیان این جشنواره بوده اند.

وی اظهار داشت: 2998 اثر به دبیر خانه ششمین جشنواره بین المللی فارابی از داخل و خارج از کشور ارسال شده که شامل 12 گروه داخلی و 1 بخش خارجی بوده و نسبت به سال گذشته که 2033 اثر به دبیر خانه ارسال شده بود شاهد رشد بالایی در ارسال مقالات به دبیر خانه بوده ایم.

خواجه سروی خاطر نشان کرد: گروه فقه اصول و علوم قرآن و حدیث با 415 اثر بیشترین و گروه مطالعات اسلامی و امام خمینی با 48 اثر کمترین تعداد گروه را به خود اختصاص داده اند.

 در ششمین جشنواره بین المللی فارابی مقام اول نداشته ایم

خواجه سروی در ادامه در خصوص تعداد آثار ارسال شده به دبیر خانه از خارج از کشور گفت: 312 اثر که نسبت به سال قبل ثابت بوده از خارج از کشور به دبیر خانه ارسال شده است که برای پالایش اولیه این تعداد اثر 1205 نفر ساعت وقت صرف شده است و کل ارزیابی آثار 25 هزار و 98 نفر وقت صرف شده است.

وی افزود: در دوره پنجم این جشنواره 60 اثر برگزیده شده بود و امسال 43 اثر برگزیده شده که این امر نشان دهنده دقت و سخت گیری است که در داوری مقالات شده است.

خواجه سروی تصریح کرد: 899 نفر داور در بررسی مقالات حضور داشته اند که اثر این داوران در سمت های مختلف استادیار و یا استاد دانشگاه بوده اند.

وی اظهار داشت: در بخش آثار خارجی 3 نفر از کشور سوئیس آمریکا و گرجستان جزء نفرات برتر این جشنواره شده اند که البته در ششمین جشنواره بین المللی فارابی امسال مقام اول نداشته ایم .

خواجه سروی تصریح کرد: از پیش کسوتان علوم انسانی، مفاخر، مترجم ، نظریه پرداز، شخصیت پیش رو، مصححل و موسسه پژوهشی برتر تقدیر به عمل می آید.

معاون فرهنگی وزیر علوم تحقیقات در ادامه گفت: بخشی از جوایز امسال به صورت اعتبار پژوهشی از طرف معاونت فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان پرداخته می شود و بقیه جوایز به صورت نقدی از مبلغ 5 میلیون تا 12 میلیون تومان به نفرات برتر داده می شود.

 بیشتر مقالات ارسال شده به دبیرخانه مربوط به حوزه اسلام شناسی بوده است

خواجه سروی در ادامه گفت: از 15 کشور از جمله فرانسه، تاجیکستان، ازبکستان، مصر، سوریه، عراق، هند ، هلند، بلژیک، سوئیس و آمریکا در این جشنواره مقاله ارسال شده که 220 اثر مربوط به گزارش های پایانی، 392 اثر مربوط به رساله دکتری، 672 اثر مربوط به پایان نامه کارشناسی اثر، 33.6 درصد در حوزه پژوهش های بنیادی، 293 اثر پژوهش توسعه ای ، 1208 اثر پژوهش کاربردی و 459 اثر مربوط به پژوهش های ترکیبی بوده است.

وی افزود: 65.5 درصد آثار مربوط به رده بزرگسالان 34.5 درصد مربوط به رده جوانان بوده که از این تعداد مقالات ارائه شده به دبیرخانه جشنواره 81.5 درصد مقالات مربوط به آقایان و 18.5 درصد مربوط به خانم ها است.

خواجه سروی تصریح کرد: تعداد بیشتر مقالات و آثار ارائه شده به دبیر خانه جشنواره مربوط به حوزه اسلام شناسی و تعداد کمتری مربوط به حوزه ایران شناسی بوده است.

وی خاطر نشان کرد: مقالاتی که به دبیر خانه جشنواره ارسال شده است معمولاً دارای ویژگی هایی از جمله نوآوری علمی و بحث کاربردی کردن را داشته است./ع2
برچسب ها: انسانی ، اسلام ، فارابی ، وزارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار