شهادت حضرت امام محمدباقر (ع)، به زمین زده شدن اولین کلنگ پالایشگاه نفت تهران، درگذشت مهندس تیمور لکستانی، پدر برق ایران، آغاز قیام ملی مجارستان بر ضد اتحاد جماهیر شوروی، و ... از مهمترین رخدادهای امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 3شنبه 2 آبان 1391 خورشیدی برابر با 7 ذی الحجه 1433 هجری و 23 اكتبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

شهادت حضرت امام محمدباقر (ع) به دستِ هشام بن عبدالملک اُمَوی (114 ق)

امام پنجم، حضرت امام محمدباقر (ع) در هفتم ذی‌الحجه سال صد و چهارده ه. ق به دست هشام بن عبدالملک اموی در مدینه مسموم گردید و در قبرستان بقیع در کنار امام حسن مجتبی (ع) و امام سجاد (ع) به خاک سپرده شد. آن حضرت به هنگام شهادت، 57 سال داشته و از امامت ایشان، در حدود بیست سال می‌گذشت. در دوران امامت آن حضرت، فرصت‌هایی برای نهضت فکری به دست آمده بود که امام باقر (ع) کمال استفاده را در جهت تربیت شاگرد و استحکام و گسترش تشیع و انقلاب فرهنگی نمود.

امضای لایحه ساختار جدید دولت از سوی ناصرالدین شاه قاجار (1251 ش)
مشیرالدوله، صدراعظم ناصرالدین شاه، در روزهای پایانی اولین سال صدارتش، لایحه‌ای به ناصرالدین شاه تسلیم و در آن، اصول تشکیلات جدید دولت ایران را پیشنهاد نمود. در مقدمه این لایحه، به منظور اینکه شاه گمان نکند که قصد محدود ساختن اختیاراتش در بین است، نام یکایک تشکیلات دولت ایران را دربار اعظم خواند و با این مقدمه، تشکیلات دولت را که دارای نه وزیر و یک صدراعظم بود، با حدود اختیارات صدراعظم و هر یک از وزیران به تفصیل ذکر کرد. وزارت‌خانه‌های نه‌گانه عبارت بودند از: وزارت داخله، خارجه، جنگ، مالیه، عدلیه، علوم، فواید عامه، تجارت و زراعت و دربار. وی با تعیین یک وزیر برای بررسی امور دربار سلطنت، امور دربار نیز را زیرنظر صدراعظم قرار داد. در این هیئت دولت، صدراعظم، برجسته‌ترین فرد بود.

برپایی تظاهرات گسترده مردم علیه رژیم پهلوی (1357 ش)
با گسترش نهضت اسلامی علیه رژیم شاه، شهرهای گرگان، تهران، قم، تبریز، کرمانشاه و همدان به عرصه تظاهرات گسترده و اعتصابات مردمی و دولتی تبدیل شدند. در تهران، مدارس تعطیل شد و گروه زیادی از دانش‌آموزان که در دانشگاه تهران اجتماع کرده بودند به دست نظامیان رژیم شاه، مجروح و دستگیر شدند. در شهر گرگان، عظیم‌ترین تظاهرات مردمی از آغاز نهضت اسلامی تا آن روز برگزار شد و مردم به اداره ساواک شهر حمله بردند. کارگران پالایشگاه تبریز، کارکنان شرکت برق کرمانشاه و کارکنان تلویزیون ایران اعتصاب نموده و استادان و طلاب حوزه علمیه قم، جلسات درس خود را تعطیل کردند.

ارتحال عالم ربانی آیت اللَّه «محمد واصف لاهیجی» (1375 ش)
آیت‌اللَّه محمد جیلانی معروف به شیخ محمد واصف لاهیجی اسطوره تقوا و معرفت و از مدافعین حقیقی اسلام و مذهب شیعه جعفری بود که در خطیرترین ایام هجوم دشمنان اسلام، با قلم وبیان از اسلام ناب دفاع می‌نمود. او در اکثر علوم اسلامی از قبیل فقه، اصول، فلسفه، منطق، کلام، درایه، ریاضی و فیزیک استاد بود و اکثر این علوم را به نظم کشید. علامه لاهیجی در سرودن اشعار علمی به زبان عربی بی‌نظیر بود و در نظم کشیدن مباحث علمی به زبان عربی، مهارت فوق العاده‌ای داشت. دیوان اشعار، بیت الاحزان عاشقان، رسالةُ الانسان، طبُّ النبی و تاریخ الائمه از جمله هفتصد اثر این عالم پر تلاش و نویسنده تواناست که از این میان، بالغ بر 200 اثر از آنها به چاپ رسیده‌اند. سرانجام این عالم عامل و سالک الی اللَّه، پس از عمری خدمت و تلاش در راه اعلای کلمه حق، در دوم آبان 1375 به لقاء اللَّه رسید و به دوست پیوست.

رحلت آیت اللَّه «سیدمحمدتقی خوانساری» مرجع عالی‌قدر تقلید (1371 ق)

آیت اللَّه سیدمحمدتقی خوانساری در سال 1305 ق در خوانسار به دنیا آمد. پس از تکمیل مقدمات، رهسپار حوزه نجف گردید و در حلقه درس آخوند خراسانی، سیدمحمدکاظم یزدی، میرزای نایینی و آقاضیاء عراقی جای گرفت. با شروع جنگ جهانی اول، به صف راهیان جهاد پیوست و در کنار دیگر بزرگان از کیان اسلامی به دفاع برخاست و در این راه متحمل چهار سال اسارت گردید. آیت اللَّه خوانساری پس از ارتحال مؤسّس حوزه‌ی علمیه‌ی قم، به همراه آیات عظام حجت کوه کمره‌ای و صدر، مسؤولیت حوزه و رهبری دینی مردم را به عهده گرفت. نماز باران ایشان در زمان حضور متفقین در ایران در سال 1320 ش و استجابت دعای باران، زبانزد خاص و عام است.
در سال پایانی عمر شریف ایشان، به خواست مردم همدان، جهت سپری کردن تابستان راهی آن شهر شد و با استقبال مردم مواجه گردید. سرانجام در یکی از روزهایی که برای برپایی نماز جماعت راهی مسجد جامع همدان بود، دچار حمله‌ی قلبی گشت و در هفتم ذی‌الحجه ی سال 1371 ق به احرام جانان درآمد و در 66 سالگی لبیک گویان به سرای دوست شتافت. پیکر مطهر وی پس از تشییعی باشکوه در جوار استادش در حرم مطهر حضرت معصومه (س) دفن شد.

آغاز قیام ملی مجارستان بر ضد اتحاد جماهیر شوروی (1956 م)
با پایان جنگ جهانی دوم، دو قدرت شرق و غربْ جنگ تبلیغاتی وسیعی علیه هم به راه انداختند و جنگ سرد را آغاز کردند. در کنار آن، دستگاه‌های جاسوسی امریکا و رسانه‌های گروهی وابسته به این کشور، نقش عمده‌ای در دامن زدن به تشنّجات و تحریکات در داخل کشورهای شرقی اروپا بازی کردند. حاصل چنین تحریکاتی به شورش مخالفان رژیم کمونیستی مجارستان در 23 اکتبر 1956 م منجر شد که خواهان خروج نیروهای شوروی از مجارستان و روی کار آمدن ایمره ناگی، سیاست‌مدار اصلاح طلب و مردمی این کشور بودند.
ناگی پس از به دست‌گیری قدرت، با هدف کمرنگ ساختن نقش مدیریت حزب کمونیست بر جامعه مجارستان و رونق اقتصاد آن، به اصلاحات سیاسی پرداخت که با خشم دولت شوروی مواجه گردید. از این رو، با درخواست کمونیست‌های مجارستان، ارتش سرخ شوروی خاک مجارستان را به تصرف خود درآورد و قیام ملی مردم مجارستان را در چهارم نوامبر آن سال سرکوب کرد. پس از سرکوب قیام، ایمره ناگی دستگیر و مدتی بعد تیرباران شد.

آغاز جنگ تاریخی «العَلَمَین» در شمال افریقا در جریان جنگ جهانی دوم (1942 م)
در جریان جنگ جهانی دوم، هنگامی که نیروهای ایتالیایی در مستعمرات خود در شمال افریقا به سپاهیان انگلیسی مستقر در کشور لیبی یورش بردند، هیتلر به کمک ایتالیا آمد و با تجهیز سپاهی مکانیزه، چنان عرصه را بر انگلیسی‌ها تنگ کرد که آنان مجبور شدند تا اعماق مصر عقب نشینی کنند. با این حال چون انگلیس در خاورمیانه منافع و منابع بی‌شماری داشت دست به مقاومت گسترده‌ای زد و با ارتش آلمان و ایتالیا به شدت به مقابله پرداخت. در نهایت جنگ سرنوشت‌ساز العَلَمَین بین نیروهای آلمان و انگلستان در 23 اکتبر 1942 م به وقوع پیوست. این جنگ در نهایت در دوازدهم نوامبر 1942 م با شکست آلمان و ایتالیا به پایان رسید.

درگذشت مهندس تیمور لکستانی، پدر برق ایران (1390 ش)

مهندس تیمور لکستانی در سال 1294 در سلماس به دنیا آمد و پس از اخذ دیپلم از دبیرستان فردوسی تبریز در سال 1313 به دانشکده فنی دانشگاه تهران راه یافت و در زمره 10 نفر اول پذیرفته و با اخذ رتبه ممتاز فارغ‌التحصیل شد. لکستانی از نخستین گروه مهندسان برق دانش آموخته دانشگاه تهران بود که پس از فراغت از تحصیل به صنعت برق کشور ملحق شد. در زمان ورود لکستانی به صنعت برق، کارخانه برق تهران در اختیار مهندسان چک بود. لکستانی و همکارانش خود را متعهد به کسب این تجارب و تخصص کرده و با مطالعه پنهانی نقشه‌های مهندسان چک، امور حساس در اداره شبکه برق تهران را فرا گرفتند.
سرانجام همین تعهد و تلاش سبب شد تا چکی‌ها مجبور به ترک کارخانه برق شده و اداره کارخانه برق تهران بر عهده مهندسین داخلی قرار گیرد. وی همچنین پس از انتصاب به ریاست شبکه برق تهران در سال 1326، در توسعه این شبکه نقش بسیار تاثیرگذاری داشت. لکستانی که از پایه‌گذاران دانشگاه صنعتی شریف بود در سال‌های 1345 تا 1359 عضو هیات امنا و معاون فنی این دانشگاه بود. مهندس تیمور لکستانی، پدر برق ایران و از بنیانگذاران دانشگاه صنعتی شریف، بر اثر سکته مغزی در بیمارستان ایرانمهر تهران بستری شد و در دوم آبان در سن 96 سالگی درگذشت.


انفجار مقر تفنگ‌داران امریکایی و فرانسوی در بیروت پایتخت لبنان (1983 م)
در بامداد 23 اکتبر 1983 م دو انفجار مهیب در مرکز فرماندهی تفنگ‌داران امریکایی و پست فرماندهی نیروهای مداخله‌گر فرانسوی مستقر در بیروت، به فاصله شش دقیقه از یک‌دیگر صورت گرفت و بر اثر آن این دو مرکز با خاک یکسان شدند. این دو انفجار به دست دو مجاهد شهادت‌طلب که رانندگی دو کامیون را به عهده داشتند صورت گرفت. این کامیون‌ها از میان صفوف نگهبانان هر دو ساختمان گذشته و موجب انفجاری مهیب شدند. در این انفجارها بیش از 286 تن از نیروهای مداخله‌گر به هلاکت رسیدند که در این میان سهم امریکا بیش از 230 کشته و 80 زخمی بود. نیروهای امریکا و فرانسه به دنبال این حوادث از لبنان خارج شدند و سربازان متجاوز صهیونیستی نیز تا ماه ژوئن 1985 م، بخش اعظم لبنان را تخلیه کردند.

به زمین زده شدن کلنگ اولین پالایشگاه نفت تهران (1344 ش)
اولین کلنگ پالایشگاه نفت تهران در سال 1344 هجری شمسی نزدیکی شهرری به زمین زده شد.

برخي از رويدادهاي 23 اكتبر
1944: ارتش سرخ ( شوروي) در تعقيب نيروهاي آلمان وارد مجارستان شد.
1954: چهار دولت فاتح جنگ جهاني دوم موافقت كردند كه به حالت اشغال نظامي آلمان پايان دهند و با حفظ نيروهاي خود در دو قسمت آلمان در امور دو آلمان مداخله نكنند.
1956: برخي مردم از مجارستاني ها بر ضد استالينيسم و ادامه استقرار نيروهاي شوروي در آن کشور ــ نه سوسياليسم ــ بپا خاستند. اين قيام كه از سي ام اكتبر با ورود تانكهاي شوروي به خيابانها سركوب شد در پي مخالفت شوروي با عقايد «ايمر ناگي» نخست وزير مجارستان كه دم از «دمكراسي سوسياليستي» زده بود آغاز شد.
1956: براي نخستين بار به جاي فيلم، شبكه هاي تلويزيوني آمريكا كاست ويديويي مغناطيسي براي تهيه برنامه هاي خود بكار بردند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار