نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه و جلوگیری از اجرای پروژه‌های آمریکا در این منطقه توسط ایران، باعث شده است این کشور به مسئله‌ای مهم در راهبردها و تصمیم‌گیری‌های آمریکا تبدیل شود.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، پایگاه تحلیلی المانیتور در مقاله‌ای به قلم "مصطفی اللباد" می‌نویسد: در میان مسائل روزافزون منطقه‌ای – مانند مسئله فلسطین، که دلیل اصلی درگیری میان اعراب و اسرائیل است – پیامدهای ژئوپولیتیک بيداري اسلامي و حفظ منافع آمریکا در منطقه خلیج فارس، به نظر می‌رسد ایران جایگاه ویژه‌ای در میان این مسائل دارد.

 تهران از اجرای پروژه خاورمیانه جدید، چه از طریق خود و چه از طریق متحدانش، که از عراق تا جنوب لبنان گسترده شده‌اند، جلوگیری می‌نماید. این مسئله باعث اهمیت خاص ایران در راهبردهای آمریکا شده است. پروژه‌های آمریکا و ایران برای خاورمیانه مخالف یکدیگر هستند، و هیچ یک نتوانسته است برنامه‌ها و ارتباطات دیگری را خنثی نماید.


عزم ایران به منظور غنی‌سازی اورانیوم با مقاصد صلح‌آمیز و پافشاری واشنگتن برای مخالفت با این غنی‌سازی به دلایل سیاسی
راه را بر تسلط بيشتر آمريکا بر خاورميانه مي بندد.

از نقطه نظر امنیت ملی آمریکا، ایران مزایای منحصر به فردی در اختیار دارد. اگر چه جمعیت این کشور تنها 1% جمعیت کل جهان است، اما 10% ذخایر نفت دنیا را در اختیار داشته و چهارمین تولید کننده نفت است. اهمیت ایران تنها محدود به این موضوع نیست. ایران 16% ذخایر گاز طبیعی جهان را نیز در اختیار دارد که این کشور را تبدیل به دومین تولید کننده گاز طبیعی جهان پس از روسیه کرده است. از آنجا که ایران روزانه 2/6 میلیون بشکه نفت تولید کرده و 6/3 میلیون بشکه از آن را مصرف می‌کند، می‌تواند 6/2 میلیون بشکه در روز نفت صادر نماید.

بر اساس این ارقام، ایران می‌تواند سطح کنونی تولید روزانه خود را در طول چهل سال آینده ثابت نگه دارد، زیرا برآورد می‌شود که ذخایر این کشور حدود 130 میلیارد بشکه باشد. همچنین ایران می‌تواند برای مدت 55 سال، روزانه 500 میلیارد متر مکعب گاز تولید کند، زیرا ذخایر گاز طبیعی این کشور 27 تریلیون متر مکعب است.بنابراين  راه‌حل سیاسی فرضی میان ایران و آمریکا بر اساس پذیرش اهداف منطقه‌ای ایران توسط آمریکا است.

برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار