رئیس مرکز تحقیقات خرما و میوه های گرمسیری گفت: 80 درصد خرمای جهان در پنج کشور تولید می شود که ایران هم یکی از این کشورها به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛عبدالامیر راهنما در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: خرما یکی از غنی ترین مواد خوراکی دنیا به شمار می رود که طرفداران فراوانی در کل دنیا دارد به همین دلیل کشورهایی که دارای شرایط تولید این نوع محصول هستند می توانند از این طریق، جایگاه بالایی از نظر فعالیتهای اقتصادی داشته باشند.
وی گفت: 85 درصد تولید خرما و 80 درصد سطح زیر کشت آن در پنج کشور جهان قرار دارد که ایران نیز یکی از این کشورها است. ایران در سطح زیرکشت رتبه اول و در میزان تولید رتبه دوم را در جهان دارد که این امر نشان دهنده جایگاه بالای کشور در استفاده مناسب از این محصول برای ارتقای سطح صادرات است.

راهنما تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که محصول خرمای کشور را تهدید می کند که این است که برخی انواع خرما که ارزش بالایی ندارد و چندان مورد استفاده قرار نمی گیرند سطح بالایی از نخلستانهای کشور را به خود اختصاص داده اند به گونه ای که تنها 30 درصد از نخلستانهای کشور درجه یک هستند و 70 درصد دیگر نیاز به اصلاح و جایگزینی دارد و همین نخلستانها متوسط عملکرد را کاهش می‌دهد.
 
وی افزود: یکی از معضلات تولید خرما در نخلستانها، کمبود گرده است زیرا میزان زیادی از گرده نخلها هدر می رود. برای حل این مشکل، دستگاهی در مرکز تحقیقات خرما و میوه‌های گرمسیری ساخته شده که با استفاده از آن 70 درصد در نیروی انسانی و 50 درصد در مصرف گرده صرفه جویی می شود و از بخش خصوصی دعوت می شود که برای دریافت امتیاز این محصول و تولید انبوه آن اقدام کنند./ب


برچسب ها: خرما ، جهان ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.