وزير امور خارجه كشورمان با اعلام آمادگي ايران براي مذاکره با معارضان سوري، از پيگيري وضعيت اتباع تازه دستگير شده ايراني در عربستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان در ديدار با آنتوان گامبي وزير امور خارجه آفريقاي مركزي ضمن خير مقدم به وي اظهار داشت:‌ اين سومين سفري است كه وزير امور خارجه آفريقاي مركزي به ايران آمده و ايشان نيز در اجلاس عدم تعهد حضور داشتند كه اين سفرهاي متعدد نشان از اهميت روابط دوجانبه ايران و آفريقاي مركزي در مورد امور بهداشتي، اكتشاف و مسائل اقتصادي و كمك‌هاي توسعه‌اي دارد.

وي افزود:‌ آفريقاي مركزي، كشور محصوري است كه به آب‌هاي آزاد دسترسي ندارد و كمك‌رساني به اين كشور كار مشكلي بوده است. ما تا جايي كه امكان دارد در بازسازي و زيربناهاي جاده‌اي با اين كشور همكاري خواهيم كرد.

صالحي تصريح كرد: ما بودجه‌اي تخصيص داديم كه مراكز فرهنگي، پزشكي در دانشگاه شکل گيرد و آموزش دادن به جوانان آفريقاي مركزي در زمينه‌هاي مختلف و پذيرفتن دانشجو و اعزام متخصصين در زمينه‌هاي فني و حرفه‌اي از ديگر همكاري‌هاي فيمابين خواهد بود.

وزير امور خارجه كشورمان در مورد همكاري‌هاي بين‌المللي آفريقاي مركزي با ايران خاطرنشان كرد: ما از كشور جمهوري آفريقاي مركزي كه حمايت خود را در عرصه‌هاي بين‌المللي از ايران اعلام داشته، حمايت مي‌كنيم و رايزني‌هاي مستمر بايد بين اين دو كشور ادامه داشته باشد.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر حادثه انفجار در بيروت گفت:‌ انفجاري كه در بيروت رخ داد منجر به كشته شدن تعدادي از شهروندان بيروتي شد و ما بعد از اين حادثه فورا با وزير خارجه لبنان تماس گرفتيم و ابراز همدردي خود را اعلام كرديم.

رئيس دستگاه ديپلماسي ادامه داد: ما از اين رويداد متاسفيم و بايد ببينيم كه چه كسي از اين حادثه تلخ بهره مي‌برد.

صالحي با اشاره به حضور هواپيماي پهپاد لبناني- ايراني در سرزمين‌هاي اشغالي گفت: پهپادي كه توانسته بود به سرزمين‌هاي اشغالي نفوذ كند، رژيم جعلي صهيونيستي را دچار وحشت كرده و ناتواني رژيم صهيونيستي در مقابل مردم خودش كاملا مشهود بود. اين رژيم براي اينكه افكار  عمومي منطقه را به سوي ديگري سوق دهد، چنين جرم بزرگي را مرتكب شد و تعداد قابل توجهي از شهروندان بيروتي را به شهادت رساند.

وي اضافه کرد: اين فتنه، فتنه بزرگي است  وكساني كه اين فتنه را آغاز كردند تا شرايط منطقه را تغيير دهند چيزي نصيبشان نخواهد شد، چرا كه مردم لبنان از اين فتنه آگاهند و  اجازه نخواهند داد كشوري كه مهد تمدن است و يكي از پيشگام‌ترين كشورها در عرصه فرهنگي، در آزادي رسانه و احزاب است دستخوش التهاب شود.

صالحي ادامه داد: افراد بسياري در تلاشند كه مجددا جنگ‌هاي داخلي را در لبنان به راه اندازند اما با هوشياري احزاب و دولتمردان لبناني اين فتنه به سرانجام نخواهد رسيد. ما موضع‌مان نسبت به تمامي احزاب در لبنان روشن است و تعلق ما نسبت به بعضي از احزاب نيز در آنجا بيشتر است.

وزير خارجه كشورمان با اشاره به سفر سعد حريري در سال‌هاي  گذشته به ايران افزود: سفر سعد حريري كه با استقبال شايسته رحيمي روبرو شد، نشاندهنده اهميت احزاب سياسي لبنان است و دولتمردان لبناني بايد با درايت و صبر از اين حادثه ناگوار عبور كنند چرا كه افرادي هستند كه خيرخواه لبنان نيستند و قصد آشوب و تفرقه‌افكني دارند.

وي در پاسخ به سوالي در مورد اينكه رسانه‌هاي آمريكايي اعلام كردند كه در مذاكرات با 1+5 ، ايران مذاكره مستقيم با آمريكا خواهد داشت، گفت: ما بحثي تحت عنوان مذاكره با آمريكا نداريم و فقط با 1+5 مذاكراتي را خواهيم داشت.

صالحي در مورد پيشنهاد اخضر  ابراهيمي مبني بر پروژه عيد قربان و توقف خشونت در سوريه گفت: رئيس جمهور كشورمان در جلسه‌اي كه با اردوغان در باكو داشت در خصوص بحران سوريه به طور مفصل صحبت و حتي عنوان كردكه بيانيه مشتركي در خصوص توقف و كشتار جنگ در سوريه در عيد قربان صادر شود، با اين اميد كه خشونت و كشتار به سوريه برنگردد و صلح به سوريه بازگردد.

وزير امور خارجه كشورمان خاطرنشان كرد: دولت سوريه در مورد پروژه عيد قربان اعلام آمادگي كرده ولي گروه معارض هنوز در آنجا واحد نيست، ولي بخش عمده‌اي از آنها آمادگي خود را براي چنين امري اعلام و اينجا مشخص است كه چه كسي خواستار توقف خشونت است و چه كسي براي اين امر، حاضر نيست.

وي اعلام كرد: ما مجددا پيشنهاد رئيس جمهور کشورمان را اعلام مي‌كنيم و اين امر نشان از آمادگي لازم براي برقراري گفتگو بين معارضان و دولت سوريه دارد. ما از امروز شروع به تماس گرفتن با برخي گروه‌هاي معارض كرديم و اعلام مي‌كنيم كه با دولت سوريه وارد گفتگو شوند.

صالحي در خصوص خبر اخير دستگيري تعدادي از اتباع ايراني در عربستان سعودي گفت: ما پيگير آزادي اين افراد هستيم و در هفته گذشته مديركل كنسولي ما به عربستان سفر كرده و در مورد بازداشت شدگان نيز صحبت‌ كرده بودند و در اين مورد به تفاهماتي رسيده‌اند. در خصوص اين قضيه‌ كه ديروز رخ داده، معاونت كنسولي ما در حال پيگيري اين مسئله است.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس
۱۶:۲۸ ۳۰ مهر ۱۳۹۱
ایران مگر چهکاره سوریه است بامعا رضان مذاکره کند
آخرین اخبار