سفر يك اتفاق، جابجايي و پويايي است كه ميتوان جاده را بخش اصلي ماجرا در فرآيند سفر به شمار آورد اما انگار جاده هاي کشورمان حرف ديگري براي گفتن دارند ؛ حرفي از جنس سنگ و آسفالتي ترک خورده ، که ديگر به مسافران خود هم رحمي نمي کند.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، واژگوني و برخورد اتوبوس هاي مسافري در 24 ساعت گذشته تنها جزئي از اين بي رحمي هاي جاده هاي پرپيچ و خم کشور است که روزي وسيله اي براي وصل افراد بود نه ابزاري براي فصل.



ترکيدگي آسفالت ها، عدم خط کشي مناسب، نبود علايم و تابلوهاي هشدار دهنده شايد زنگ خطري براي جان مسافران باشد که مسولان هنوز صداي زنگ خطر را يا نشنيده اند و يا شنيده و خود را به خواب زده اند.

با تغيير هرفصل مسولان از جاي جاي کشور دور هم جمع مي شوند و راهکارهايي را براي ساماندهي جاده هاي مربوط به حوزه استحفاظي خود ايراد مي کنند اما وقتي در دل جاده هاي سفر مي کني مي بيني هيچ کدام از راهکارهاي گفته شده عملي نشده و تنها در حد يک حرف باقي مانده است.

همين دو روز پيش بود که نشست سراسري مديران راهداري 31 استان در اداره  کل راه و ترابري استان تهران برگزار شد که در اين گردهمايي مديران راهداري اکثر استانها با اذعان به مشکلات راهها و جاده هاي کشور که شامل ترکيدگي آسفالت ها، نبود علايم و تابلوهاي هشدار دهنده، تعريض نمودن جاده ها و کمبود راهدارخانه ها و ماشين آلات به روز مي شود ضرورت برطرف کردن اين مشکلات را تخصيص منابه مالي مناسب براي ساماندهي جاده هاي کشور اعلام کردند.

در همين ارتباط مدير راهداري استان خراسان رضوي با گله مندي از کمبود منابع مالي گفت: هم اکنون براي بهسازي و نوسازي جاده هاي اين استان که از جمله استانهاي مسافر خيز کشور است، 2 ميليارد تومان اعتبار نياز است.


صنيعي با اشاره به اينکه يکي از دلايل عدم ساماندهي جاده ها و راههاي اين استان کمبود منابع مالي است، اظهار داشت: پيگيري هاي انجا شده از سوي راهداري استان خراسان رضوي در طول چند ماه گذشته براي دريافت اعتبار 2 ميليارد توماني تاکنون به نتيجه نرسيده در حالي که از 15 اذر ماه نيز بايد به استقبال زمستان برويم و طرح زمستاني را اجرا کنيم.

مدير راهداري استان خراسان شمالي با بيان اينکه مشکلات مالي يکي از دلايل عمده بريا عملي نشدن وعده هاي مسولان در خصوص بهسازي جاده ها در سراسر کشور است اظهار داشت: بهتر است برنامه‌ريزي براي تخصيص اعتبارات به راهداري‌ها هدفمند صورت گيرد.

وي ادامه مي دهد: به طور مثال تخصيص اعتبار براي نوسازي ماشين آلات راهداري يکي از الولويت هاي سازمان راهداري براي تخصيص اعتبار باشد.

اما انگار بحث کمبود اعتبار نقل مجلس مسولان رهداري کشور شده چرا که تا حرفي از کمبود منابع مالي پيش کشيده مي شود، مسولان به اين نکته اکتفا مي کنند که "مسائل مالي در جاي خود وجود دارد اما شما بايد وظيفه خود را با وجود اين مشکلات درست انجام دهيد"

افندي زاده معاون وزير راه و شهرسازي در نشست سراسري مديران راهداري استانهاي کشور در پاسخ به گله مندي مديران راهداري در خصوص کمبود منابع مالي مي گويد:حرف مشکلات مالي را نزنيد، ما مي توانيم با همت بلندمان بهترين خدمات را در بخش نگهداري و ساماندهي جاده هاي کشور ارائه دهيم.

حال اين پرسش در ذهن هر خواننده اي ايجاد مي شود که تصادفات اخير ناشي از پايين بون همت مسولان  راهداري است که آنطور که بايد و شايد به وظايف خود عمل نکردن و باعث از دست رفتن جان تعدادي از هموطنانمان شده اند و يا اينکه کمبود منابع مالي زمينه ساز بروز سوانح رانندگي در راههاي کشور شده است ؟!

اندكي آهسته ران، جاده ها را بايد دريافت، جاده تنها براي رسيدن نيست شايد مقصود خود جاده باشد و ما غافل از اين مسئله ؟!

گزارش از: الهام نرجه پور، پروين خدادادي
برچسب ها: جاده ، آسفالت ، اتوبوس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار