همزمان با آغاز فصل پاییز شهرداری تمهیداتی را برای مقابله با آبگرفتگی و پیشگیری از مشکلات ترافیکی و همچنین آسایش شهروندان اندیشیده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، ابگرفتگی ها، بالا آمدن آب انهار و گرفتگی چاه ها همواره از مشکلاتی است که تردد شهروندان را در سطح معابر شهر به هنگام بارندگی با مشکل مواجه می سازد. اما با برنامه ریزی ها و اقدامات اداره قنوات و مسیل ها منطقه 13 این اتفاقات در محدوده محلات این منطقه به حداقل رسیده و کاهش یافته است.

برای آشنایی با فعالیت های اداره قنوات و مسیل های منطقه با محبوبه سلطان زاده، رئیس این اداره گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

** برای فصل بارندگی چه اقداماتی انجام دادید؟

از ابتدای سال و قبل از شروع بارندگی فعالیت های مختلفی انجام شده که در حال حاضر این اقدامات شامل لایروبی مکانیزه، لایروبی کانال های روبسته چاه های جذبی، لایروبی دستی مسیل ها و لایروبی و بازسازی قنوات است که هم اکنون در حال اجراست. همچنین برای توسعه و تجهیز مسیل سرخه حصار اقدام کرده ایم.

طی ماه های اخیر، دقیقا چه طرح ها و فعالیت هایی انجام شده است؟

اولین طرح، طرح لایروبی مسیل های سرخه حصار منوچهری و کانال اتحاد به شکل مکانیزه بود.

در این طرح ها، مسیل های سرخه حصار در قسمت های اتوبان یاسینی (محوطه پایانه جدید در دست احداث شرق)، بخش پایین دست پایانه جدید شرق، حاشیه ترمینال شرق و ... به طول 500 متر، مسیل منوچهری حد فاصل خیابان دماوند تا خیابان رستگار صولتی به طول 300 متر و کانال اتحاد اتوبان یاسینی حاشیه ملک داربی به طول 50 متر به صورت مکانیزه لایروبی شدند. همچنین لایروبی کانال های روبسته با نام های بی آر تی، البرز، شواخ، آموزش و پرورش، پیروزی، اتحاد، دوشان تپه به طول 4 هزار و 580 متر از دیگر اقداماتی است که صورت پذیرفته است.

* چه تعداد حلقه جذبی در منطقه وجود دارد و طی ماه های اخیر چند حلقه چاه حفاری و ساخته شده است؟

چاه های جذبی برای جمع آوری آب های سطحی از معابر تعبیه می شود. در برخی از خیابان ها و کوچه های بن بست و کم عرض که دارای نهر نیستند، آب در پیاده روها جمع و وارد خانه ها می شود که برای جلوگیری از این امر با نیازسنجی منطقه و بنا بر درخواست شهروندان حدود 45 حلقه چاه در معابر حفر شد که عمدتا مربوط به ناحیه یک منطقه 13 می باشد. همچنین حدود 160 حلقه چاه جذبی در منطقه وجود دارد که تا کنون 23 حلقه آن لایروبی و نظافت شده است.

لایروبی مسیل ها و قنوات معمولا هر چند وقت یک بار انجام می شود؟ نظافت کانال ها، مسیل ها، قنوات و چاه ها هر هفته در روزهای خاصی در دستور کار داریم چون ممکن است طی یک هفته بعد از لایروبی به علت ریختن زباله و نخاله چاه ها یا کانال ها مسدود شود و احتیاج به پاکسازی داشته باشد اما هر ساله با شروع فصل سرما و بارندگی تمام کانال ها، قنوات و مسیل ها به طور کامل لایروبی می شود تا کمتر زباله در آنها جمع شود.

** بازسازی و لایروبی قنوات چگونه انجام می شود؟

از ابتدای سال تا کنون قنات های فرح آباد، سلیمانیه، عزیزیه، بازسازی و لایروبی شده اند در این عملیات ها، طی مراحلی با حفر میله، ضایعات، خاک و نخاله از داخل قنات خارج می شود. همچنین بازسازی قنات ها با مرمت دهانه میله ها، کول گذاری طوقه چینی و نصب درپوش بتنی انجام می شود./ز

برچسب ها: لایروبی ، مسیل ، قنوات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار