مدیر کل نمایندگی¬ها و دفاتر خارجی صدا و سیما با بیان این نکته که هنر معادل یک معرفت و شناخت است، گفت: هنر مبتنی بر نوعی علم و معرفت باطنی ست که با گونه¬ای از خودآگاهی عرفانی و شهود درونی پیوند خورده است و انسان هنرمند با درک این شهود تمام عالم را شهود می¬نماید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومی خدمات مشاوره¬ای، جوانان و پژوهش¬های اجتماعی آستان قدس رضوی دکتر شهرام گیل آبادی در سومین جلسه«طرح فعالان فرهنگی» با موضوعیت«نقش و جایگاه هنر در فعالیت¬های فرهنگی» با اشاره به این نکته که خدا در درون و برون هر انسانی حضور دارد و تنها لازمه¬ی رسیدن به علم خدایی تلاش است، عنوان کرد: درون هنرمند پنجره¬ای به سوی جمال و کمال حق و روزنه¬ای برای دیدن نفس زیبای هستی باز شده که هنرمند آن¬چه در جمال هستی شهود می-نماید را در قالب هنر بیان می¬کند.

وی با بیان این نکته که ارتباط میان فرد و خدا به صورت تعاملی است، افزود: سطح رفتاری، انجام مناسک دینی، داشتن دانش دینی و تجربه دینی از سطوح متفاوت دین در افراد است که هنرمند با رسیدن به خودشناسی در ارائه هنر خود زبان متفاوتی را درک می¬کند.

مدیر سابق رادیو جوان درباره تفاوت مباحث هنر در گذشته و امروز تصریح کرد: نوع نگاه هنر ابتدایی مضمون گرا و کلی¬تر است و فضاها را به سمت سودمندی و اخلاق¬گرایی می¬برد این در حالی است که هنر امروز اصالت را به فرد می¬دهد و موضوع¬گراست.

گیل آبادی بیان کرد: در فضای آئینی شکل دایره بیشترین حضور را دارد که این شکل هندسی سبب نوعی همگرایی و یکسانی میان افراد می-باشد و معماری اسلامی به گونه¬ای یادآور مباحث اسلامی و دینی است.

گیل آبادی بیان کرد: زیبایی شناختی، مطالعه روان کاوانه، شناخت تاریخی، درک فلسفی ازهنر، نگاه جامعه شناختی به هنر، نظریه خلق و نظریه توصیف از شیوههای مختلف نگاه به هنر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.