بر طبق بررسی های انجام شده افرادی که مبتلا به سندرم متابولیک شده اند، تا 5 برابر بیشتر از افراد سالم در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

محمد جواد تيباپور، متخصص بیماری های قلبی و عروقی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: سندرم متابولیک به مجموعه ای از علائم گفته می شود که علائم ممکن است همزمان با هم و یا به تناوب بروز کرده و موجب ایجاد مشکل برای فرد مبتلا شود.

وی تصریح کرد: فشار خون بالا یکی از مهمترین علائم سندروم متابولیک است و متاسفانه درصد بالایی از جمعیت کشورمان دچار فشار خون بالا است.

تیباپور افزود: قند خون بالا، چربی خون بالا و كلسترول HDL پائین از دیگر علائم سندرم متابولیک است.

وی با بیان اینکه سندرم متابولیک با بیماری های قلبی، عروقی، حملات قلبی، دیابت و برخی دیگر از بیماری ها در ارتباط است، تاکید کرد: یکی از خطرات بسیار مهمی که متوجه مبتلایان به سندرم متابولیک کنترل شده و در یک بازه زمانی مشخص کاهش یابد، احتمال ابتلا به دیابت در افراد دچار این سندروم به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

تیباپور افزود: فشار خون، چربی و قند خون سه فاکتور بسیار مهمی هستند که باید کنترل و در صورت بالا بودن، اقدام مناسب و موثری برای کاهش انها انجام داد.

* بیماری های قلبی در افراد مبتلا به سندروم متابولیک شایع است

این متخصص بیماری های قلبی و عروقی در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: خطر بیماری های قلبی متوجه همه افراد جامعه به ویژه افرادی که عوامل خطر ابتلا به این بیماری ها را دارند، است.

وی با اشاره به اینکه مبتلایان به سندروم متابولیک بیش از دیگران در معرض بیماری های قلبی هستند، یاد آور شد: بر طبق بررسي های انجام شده و شواهد موجود، بیماری های قلبی در افراد مبتلا به سندروم متابولیک شایع است و افراد مبتلا به این سندروم به میزان قابل توجهی در معرض حملات قلبی هستند.

تیباپور خاطر نشان کرد: در نتیجه ابتلا به سندروم متابولیک و درمان نشدن به موقع بیماری و کاهش نیافتن علائم آن ، احتمال بروز مرگ و میر ناشی از سندروم متابولیک و بیماری های ناشی از آن به ویژه بیماری های قلبی و دیابت بسیار بالا خواهد بود./ح
برچسب ها: دیابت ، فشارخون ، کلسترول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار