فرهنگ به عنوان زیربنای همه افکار و اندیشه ها و عملکردها مهمترین و اساسی ترین محور جامعه را تشکیل می دهد. فرهنگ ها حیات دارند و حیات فرهنگی یک جامعه دستخوش فراز و نشیب های بسیاری است.

جعفر بای جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: ریشه ی بسیاری از مشکلات ما در واقع فقدان فرهنگی پویا در جامعه است و همه ی امور در جامعه انسانی پیرامون فرهنگ می چرخد.

وی گفت: در تعاریف فراوانی که از فرهنگ شده است در نهایت به یک تعریف عام دست یافتند، این که بگوییم چه چیز فرهنگ نیست لذا می توان گفت: فرهنگ همه ی شالوده ی زندگی انسان را فرا می گیرد و تمامی فعالیت های انسان تحت تاثیر فرهنگی است که از آن تبعیت می نماید.

این جامعه شناس بیان اینکه همه ی انسان ها دارای فرهنگ هستند گفت: واژه ای با عنوان بی فرهنگ وجود ندارد از این رو افراد به دو دسته کلی خوب فرهنگ و بد فرهنگ تقسیم می شوند.

وی با بیان اینکه فرهنگ ها حیات دارند افزود: حیات فرهنگی یک جامعه دست خوش فراز و نشیب های زیادی است فرهنگ هایی که زمینه رشد و ارتقا را فراهم می کنند منجر به شکوفایی می شوند و فرهنگ پویا به حساب می آیند و در اثر ارتباط با فرهنگ ضعیف بر آن فرهنگ غالب می شوند.

وی بیان کرد: ارتباطات فرهنگی باعث ایجاد هنجارهای فرهنگی می شود و هنجارهای فرهنگی خود را به جامع انسانی عرضه می کنند. انسان ها بر اساس تمایلات سلیقه و نیازهای خود دست به انتخاب هنجارهای فرهنگی می زنند این فرهنگ ها امکان دارد از فرهنگ اصلی دور باشد. در حال حاضر ابزارهای رسانه ای ارتباط فرهنگی قوی و زمینه تغییرات فرهنگی بسیاری را فراهم کرده اند.

جعفر بای افزود: در سنت بومی و فرهنگی خود هنجاری های قوی داریم و می توانیم هنجارهای خود را به جامعه عرضه و زمینه رشد خود را فراهم کنیم باید به سرمایه های فرهنگی جامعه خود توجه ویژه که در غنای فرهنگی ما احیا کرد تا زمینه های رشد و شکوفایی در آن جامعه ایجاد شود./ز

برچسب ها: حیات ، فرهنگ ، فراز ، نشیب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار