مشهد/

سرطان سینه، این بار در آقایان

علت سرطان سینه هنوز معلوم نشده ولی چیزی که معلوم است امكان ابتلای خانم‌ها و آقایان به این سرطان است. البته در مورد آقایان احتمال ابتلا بسیار پایین است، با این حال چون خیلی‌ها نمی‌دانند مردان هم ممکن است به این سرطان مبتلا شوند دیر به فکر درمان می‌افتند.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،متاسفانه در 85درصد موارد علت سرطان سینه مشخص نیست. اما 15درصد باقی مانده به عامل ژنتیک مربوط می‌شود که می‌تواند باعث بروز سرطان چه در مردان و چه در زنان شود. تشخیص سرطان سینه با علل ژنتیک در آزمایشگاه‌ها ممکن است. اما به صورت کلی یک قانون ساده به کمک شما می‌آید تا از خودتان مراقبت بیشتری بکنید: چنانچه در اقوام درجه یک و درجه دوی فردی، بیش از 2 نفر به سرطان سینه مبتلا شده باشند احتمال ابتلا به این سرطان در فرد بیشتر می‌شود.زمانی هم که صحبت از احتمال ابتلا به سرطان سینه پیش می‌آید به دنبالش اسم ماموگرافی و چکاپ هم می‌آید. خانم‌ها، چه کسانی که از نظر ژنتیک مشکوک هستند و چه افراد عادی، باید از40 سالگی به بعد ماموگرافی انجام بدهند اما در مورد آقایان مسئله فرق می‌کند.

ممکن است در بافت سینه که بر اثر تاثیر هورمون‌های زنانه رشد می‌کند تصادفا سلول سرطانی هم به وجود بیاید.البته این جمله به این معنا نیست که هورمون‌ها مستقیما سرطانزا هستند. هورمون باعث رشد طبیعی می‌شود ولی در هر مرحله از رشد ممکن است یک خطا وجود داشته باشد و همین خطا هم منجر به سرطان شود. در مورد آقایان چون هورمون‌های زنانه وجود ندارد احتمال ابتلا به این سرطان هم بسیار کم می‌شود. اما نباید علل دیگر به جز اختلال در هورمون‌های زنانه را دست‌کم گرفت. یکی از این علت‌ها ژنتیک است.

احتمال بروز سرطان سینه در آقایان از 60سالگی و بعد از آن بیشتر می‌شود اما از آنجایی که این مسئله در آقایان شایع نیست برخلاف خانم‌ها برایشان چکاپ‌های منظمی صورت نمی‌گیرد. تشخیص توده در سینه‌های مردان به دلیل کوچک بودن راحت است. به این صورت که به محض اینکه وجود توده‌ای را در سینه یا زیر بغلتان احساس کردید به جای مراجعه به متخصصان پوست، کاری که اغلب مردان می‌کنند، به پزشک متخصص در زمینه سرطان سینه مراجعه کنید. اگر توده خیلی ریز و غیرقابل لمس باشد در ماموگرافی خودش را نشان می‌دهد./س 


برچسب ها: علت ، سرطان ، سینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.