روش های تشخیص سرطان پستان زنان و مردان با انجام سونوگرافی، ماموگرافی و مشابه است

عصمت السادات هاشمی، عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان پستان دانشگاهی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: با اشاره به روش های تشخیص بیماری سرطان پستان در مردان گفت: با توجه به روش های تشخیص های این بیماری در مردان نیز مانند سرطان پستان در زنان از طریق ماموگرافی ، سونوگرافی و نمونه برداری است اما به علت شیوع پایین این بیماری در مردان، برنامه غربالگری خاصی برای آنان وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: اثر تحریک کننده رشد بافت پستانی توسط هورمون استروژن در زمان بلوغ منجر به عدم رشد پستان ها در جنس مونث می شود و اثر مهار کنندگی هورمون اندروژن در جنس مذکر منجر به عدم رشد پستان ها در زمان بلوغ شده و هر گونه اختلال در این تعادل هورمون باعث بروز بیماری های خوش خیم و بدخیم در هر دو جنس می شود.

هاشمی اظهار کرد: با اشاره به این مطلب که سن شیوع بیماری حدود 65 تا 70 سال بوده و تنها شش درصد از بیماران، افراد زیر 40 سال هستند و از نظر شیوع جهانی بیماری نیز کشور برزیل با 3/4 مورد در هر 100 هزار نفر بیش تر شیوع و کشورهای کلمبیا، سنگاپور مجارستان و ژاپن با حدود یک دهم مورد در هر 100 هزار نفر کمترین شیوع را دارند.

وی افزود: سن بالا، سابقه رادیوتراپی به قفسه سینه، مصرف هورمون استروژن، سابقه بیماری های کبدی عوامل ژنتیک، سابقه سرطان پستان در فامیل درجه یک و چاقی و کم بودن فعالیت های جسمی از عوامل موثر در افزایش احتمال ابتلا به سرطان پستان است.

وی تصریح کرد: توده سفت و بدون درد و چسبیده به پوست یا قفسه سینه ترشح خونی از نوک پستان، تو کشیدگی نوک پستان و زخم شدن پوست آن و وجود غده لنفاوی مشکوک در زیر بغل از مواردی هستند که در افراد مبتلا دیده می شود.

هاشمی گفت: با اشاره به اینکه روش های تشخیص بیماری سرطان پستان در مردان نیز مانند سرطان پستان در زنان، شامل ماموگرافی، سونوگرافی، نمونه برداری است و در مواقعی که ضایعه موجود در پستان مشکوک باشد بیمار باید تحت انجام نمونه برداری قرار گیرد که روش ارجع آن نمونه برداری با سوزن ضخیم است.

هاشمی اذعان کرد: شایع ترین نوع پاتولوژی در سرطان پستان مردان را کارنسیوم و اکتان مهاجم دانست و سرطان پستان نوع لوبولار در مردان نادر است چون پستان مردان بافت لوبولار ندارد.

هاشمی خاطر نشان کرد: شیوه های درمانی این بیماری در مردان به شرح زیر است: جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و هورمن درمانی است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار