یافته های حاصل از مطالعه ای که توسط گروه پژوهشی جهاد دانشگاهی نشان ميدهد التهاب پوستی ناشی از رادیوتراپی درگروهی که تحت تابش لیزر کم توان قرار گرفته شد، نسبت به گروه شاهد(لیزر خاموش) کم تر است.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشکده سرطان پستان دکتر عصمت السادات هاشمی، عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان پستان در خصوص این پژوهش گفت : در این مطالعه 28 بیمار مبتلا به سرطان پستان که کاندید انجام رادیوتراپی پس از جراحی بودند به طور تصادفی در دو گروه لیزر روشن و شاهد قرار گرفتند.

وی ادامه داد : بیماران تحت تابش لیزر در طول انجام رادیوتراپی روزانه تحت تابش لیزر کاستر کم توان قرار گرفتند و در طی هر هفته تا پایان جلسه درمان رادیوتراپی و هر دو هفته یکبار تا سه ماه پس ازآخرین جلسه رادیوتراپی ، شدت بروز درماتیت ناشی از رادیوتراپی در هر دو گروه اندازه گیری شد.

دکتر هاشمی با اشاره به اینکه در این مطالعه تمامی بیماران اعم از دو گروه لیزر روشن و خاموش به درجاتی از رادیو درمیت (درماتیت ناشی از رادیوتراپی) مبتلا شدند؛ اضافه کرد : در مقایسه دو گروه مشخص شد که 84 درصد در گروه لیزر روشن دچار درماتیت درجه یک شدند و تنها 16 درصد درماتیت درجه دو داشتند در حالی که در گروه 5/54 درصد مبتلا به درماتیت متوسط تا شدید (درجه دو و سه) شدند.

دکتر هاشمی به عنوان مسئول این پروژه در پایان اضافه کرد : یافته های این مطالعه نشان می دهد ؛ لیزر درمانی به صورت پیشگیرانه می تواند به طور معنا داری موجب کاهش التهاب پوستی ناشی از رادیوتراپی گردد و به منظور کاهش درماتیت ناشی از رادیوتراپی استفاده از لیزر کم توان به صورت پیشگیرانه توصیه می شود./ح
برچسب ها: سرطان ، لیزر ، رادیوتراپی ، پوست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار