رئیس سازمان نظام پرستاری:

پرستاران به دنبال سهم خواهی نیستند

پرستاران در اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به دنبال سهم خواهی و اعضا طلبی نیستند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ غضنفر میرزا بیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری در نشست خبری امروز 26 مهر گفت: در تصویب تعرفه های خدمات پرستاری در شورای عالی بیمه پرستاران به دنبال کسب و کار و سهم خواهی و انحصار طلبی حرفه ای نیستند بلکه برای ارائه خدمت بهتر این موضوع در نظام سلامت بسیار قابل توجه است.

وی گفت: نوشتن استاندارد به تنهایی کفایت نمی کند و با یک چک لیستهای بیمارستانها به روز شود که در حال حاضر با بخش به بخش شدن و سطح بندی آماده استفاده است.

میرزا بیگی با اشاره به تعریف تعرفه پرستاری افزود: نظام پرداخت به پرستاران بر اساس این روال است و به محض اجرای این طرح بستر مناسبی برای ارائه سایر خدمات فراهم و قطعا نوع ارائه خدمات به مردم تضمین می شود.

** پرستاران از ارائه فعلی خدمات ناراضی هستند

وی گفت: پرستاران از ارائه کنونی خدمات پرستاری ناراضی هستند به دنبال ارائه خدمت در شان مردم هستند.

میرزا بیگی با اشاره به آماده سازی بسته برای اجرای این قانون تصریح کرد: نظام پرستاری حاضر به تقبل یک بیمارستان و اجرای تعرفه های خدمات پرستاری با مسئولیت این سازمان است.

وی خاطر نشان کرد: از 2 سال پیش همگام با وزارت بهداشت پیگیر تصویب این قانون در شورای عالی بیمه هستیم و امیدواریم به زودی خدمات پرستاری تعرفه گذاری شود.

وی گفت: در کمیسیون های شورای عالی بیمه با وجود نظر موافق بر این موضوع بحث شده است اما به تصویب نهایی نرسیده است.

میرزا بیگی افزود: ما به دنبال سهم خواهی نیستیم و پرستاران برای ارائه خدمت بهتر به دنبال این موضوع هستند و بر اساس این تعرفه ها هزینه ای بیمه ها کاهش و نظام سلامت هزینه اضافی متقبل نمی شود و رضایت خروجی مردم و پرسنل افزایش می یابد و امیدواریم شورای عالی با توجه با گذشت زمان طولانی از سال 89 که جلسه ای برای بررسی این موضوع نداشته است به زودی به این قانون پرداخته شود.

وی با اشاره به وجود پارادوکس علوم پرستاری و ارائه خدمت در ایران از نظر رئیس ICL گفت: تسلط فراگیری و علوم فنون پرستاران ایرانی جز 4 و 5  کشور اول دنیا قرار می گیرند اما نوع ارائه خدمت در بیمارستان ها جز کشورهای آخر دنیا است که وقتی در شبی یک پرستار با 40 بیمار تنها است این بحران کمبود نیرو مانع ارائه علوم پرستاری می شود و هم کشورها از جمله کشورهای همسایه به پرستاران کشور چشم دوخته اند و یکی از کشورها به ازای هر پرستار در هر ماه 2000 دلار را پیشنهاد می کند.

ميرزابيگي تصریح کرد: قانون ارتقا بهره وری و تعرفه گذاری را بیمارستان های دولتی خصوصی اجرا کنند تا از گرایش پرستاران به خصوص پرستاران جوان به کشورهای دیگر و از دست دادن آنها جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه پرستاری در دنیا در 3 و 4 حرفه رده اول دنیا است گفت: توقع پرستاران به قرارگیری در رده بالای حقوقی نیست اما به دنبال ارائه خدمات مناسب به مردم هستند.

وی افزود: در سال 81، 40 و 50 هزار پرستار بیکار وجود داشت اما در حال حاضر بحران کمبود پرستار جایگزین پرستار بیکار شده است و با توجه به این موضوع پرستارانی در شهرستان های کوچک وجود دارد که اگر به تهران بیایند در عرض 24 ساعت به کارگری می شوند و حداقل نیاز تهران در بیمارستانهای مربوط به داشنگاه شهید بهشتی 500 نفرو دانشگاه تهران 500 پرستار و یا حتی بیشتر و بیمارستان های خصوصی هم خیلی بیشتر از این امار نیازمند است.

وی خاطر نشان کرد: اجرای آزمایش قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به طور پایلوت در 2 بیمارستان تهران و یک بیمارستان در اصفهان از اول آبان اجرا می شود که تا تصویب در شورای عالی بیمه نیازمند تفریق بودجه ای 3 تا 4 میلیاردی برای اجرای آزمایشی آن است./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.