طرح ادغام آموزش و بالین برای کاهش فاصله این دو حیطه تهیه و تدوین شده است .

غضنفر میرزا بیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  نظام تعلیم و تربیت پرستاری مناسب است اما باید تلاش شود تا فاصله بین آموزش و بالین کاهش یابد و از همین رو طرح ادغام آموزش و بالین تهیه و تدوین شده است.

وی گفت: بزرگترین کار در حیطه پرستاری تهیه نقشه راه جامعه پرستاری با نگاه به چشم انداز 1404 است و حرکت پرستاری به سمت تخصصی و فوق تخصصی شدن از دیگر اتفاقات مهم در عرصه پرستاری است.

میرزا بیگی تصریح کرد: در ابعاد معیشتی، مسکن و بعد فرهنگی برای پرستاران کشور اقداماتی شده است که مورد توجه جامعه پرستاری بوده است.

همچنین گفتنی است، پرستاران به لحاظ سطح علمی در رده سوم و چهارم کشورهای دنیا هستند اما رتبه ها از نفر 1 سطح عمومی مثل تعداد پرستاران، نوع خدمات و رشد حرفه ای حدود رتبه چهاردهم است.

وی افزود: هم اکنون خدمات ارائه شده متناسب با توانمندی های پرستاران کشور نیست و این نوعی اتلاف سرمایه به شمار می رود.

میرزابیگی تصریح کرد: مهمترین و اولین مانع بر سر این راه رویکرد بیمار محور نظام سلامت است، در نظام فعلی سلامت کشور به بیمارستان، دارو و تجهیزات پزشکی، اعمال حراجی توجه شده کمتر به بعد پیشگیری و حفظ سلامت توجه می شود.

وی گفت: بنابر آن است كه در طرح پزشک خانواده به پیشگیری پیش از درمان توجه شود اما نام این طرح به نام (پزشک خانواده) و محل اجرای آن (مطب پزشکان) و شرح وظایف درمان محور موید این مسئله نیست.

** تعداد پرستاران کشور باید 2 برابر شود

میرزا بیگی با اشاره به توافق با وزارت بهداشت برای شاخص 1/5 تا 1/8 پرستار به ازای هر  تخت تعداد به پرستاران کشور باید 2 برابر شود، اما برخی از اختیارات در دست دولت است مثل جابجایی پست های سازمانی.

وی گفت: حرفه پرستاری در ایران تاریخ کهن دارد و از آکادمیک شدن آن بیش از 110 سال می گذرد و همچنین که 140 دانشکده پرستاری که در مقاطع مختلف دانشجو می پذیرد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار