کارشناس اقتصادی گفت: نتایج نشست شورای وزیران و اجلاس سران کشورهای عضو اکو در باکو، به تامین منافع ملت های منطقه و ارتقای جایگاه سازمانی اکو، منجر می شود.

غلامحسین طاهری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: سازمان همکاری های اقتصادی اکو بین کشورهای ترکیه ، ایران و پاکستان در سال 1985 تاسیس شد، سپس جمهوری آذربایجان و کشورهای آسیای میانه از سال 1993 به عضویت این سازمان پذیرفته شدند هم اکنون این سازمان دارای 10 عضو است و ترکیه، جمهوری آذربایجان، ایران، پاکستان، افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان اعضای اکو هستند.

این کارشناس افزود: توسعه همکاری های منطقه ای در زمینه های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، علمی ، حمل و نقل و ارتباطات در جهت ارتقای سطح زندگی مردم و رفاه عمومی کشورهای عضو ، از اهداف سازمان همکاری های اقتصادی اکو است.

وی تصریح کرد: از اهداف ديگراین سازمان گسترش تجارت درون منطقه اي و فرا منطقه اي و همچنين تلاش در جهت ادغام تجارت كشورهاي منطقه با تجارت جهاني است.

 طاهری اظهار داشت: اداره امور اكو در وزارت امور خارجه به منظور ارتقاي سطح همكاري ها بين كشورهاي عضو شكل گرفت. در اين رابطه اداره اكو با وزارتخانه ها و سازمان هاي داخلي و خارجي مرتبط همكاري مي كند. در واقع اين اداره مسووليت هماهنگي بين نهادهاي داخلي با دبيرخانه و طرف هاي ذي ربط در ساير كشورهاي عضو را بر عهده دارد.

 این کارشناس اقتصادی با اهداف اصلی این سازمان اشاره کرد و گفت: توسعه اقتصادی ماندگار برای کشورهای عضو، توسعه ساختار حمل و نقل و ارتباطات بین کشورهای عضو، آزاد سازی اقتصادی و خصوصی سازی، به جریان انداختن و بهره گیری از منابع مادی منطقه، استفاده بهینه از امکانات کشاورزی و صنعتی منطقه، همکاری منطقه ای برای کنترل مواد مخدر و برای حفاظت از محیط زیست و تقویت پیوندهای تاریخی و فرهنگی بین مردم در منطقه، همکاری سودمند بین منطقه و سازمان های بین المللی، تقویت پیوندهای تاریخی و فرهنگی بین مردم در منطقه، ارتقای شرايط براي توسعه اقتصادي پايدار و افزايش سطح زندگي و رفاه مردم، گسترش تجارت درون منطقه اي و فرامنطقه اي و حذف موانع تجاري، تلاش در جهت ادغام تجارت كشورهاي منطقه با تجارت جهاني، تدوين برنامه مشترك جهت توسعه منابع انساني و بهره برداري از منابع طبيعي از جمله اهداف اصلی سازمان همکاری اقتصادی اکو است.

 وی اضافه کرد: اهمیت بررسی جایگاه سازمان اکو، به لحاظ توجه به فعالیت های اقتصادی و تجاری کشور ایران است، چرا که اکو تنها پیمان اقتصادی و تجاری منطقه ای است که ایران عضو آن است. بررسی و مطالعه سازمان همکاری اقتصادی اکو می تواند بخشی از فعالیت های تجاری و اقتصادی کشور ایران را در منطقه و با کشورهای همسایه نشان دهد. پرداختن به اکو به لحاظ تلاش عمده ایران به عنوان همکاری منطقه ای در خور ارزش و اعتنا است.

طاهری به خصوصیات منطقه اقتصادی اکو اشاره کرد و گفت: اعضای اکو دارای دو زبان مشترک اند، ایران، تاجیکستان، پاکستان و افغانستان به زبان فارسی و سایر اعضاء به زبان ترکی صحبت می نمایند. سه عضو مهم اکو، ایران، ترکیه و پاکستان، برای خط لوله و مسیرهای حمل و نقل بین منطقه اکو و دریای آزاد رقابت می نمایند؛ اغلب اعضای اکو، تولید کننده کالاهای اساسی و تولیدات مادر هستند، کالاهایی مانند نفت، گاز و پنبه از این قبیل تولیدات هستند.

وی تاکید کرد: منطقه اکو یکی از غنی‌ترین مناطق دنیا است که ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و بسترهای همکاری مناسبی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در بخش انرژی دارد. کشورهای این منطقه در چهارچوب سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در زمینه‌های تجارت، حمل‌ونقل و انرژی با یکدیگر همکاری دارند.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: ایران که از بنیان‌گذاران این سازمان است، به یکی از محور‌های اصلی و تعیین‌کننده در منطقه تبدیل شده است که یکی از عوامل آن جایگاه ایران در بازار انرژی جهان است. منابع چشمگیر انرژی و امکان انتقال آن به بازارهای جهانی، اهمیت و اعتبار ایران را در منطقه بسیار افزایش داده است.

وی ادامه داد: ایران موافقت‌نامه‌های همکاری چندجانبه متعددی را با کشور‌های این منطقه امضا کرده است. همه کارشناسان اذعان دارند ایران، یکی از بهترین مسیرهای انتقال انرژی از این منطقه به جهان است. در این نوشتار معادلات انرژی در منطقه اکو با در نظر گرفتن نقش و جایگاه ایران بررسی می‌شود.

طاهری اظهار داشت: دوازدهمین اجلاس سران اقتصادی اکو از روز شنبه فعالیت خود را شروع کرد و این اجلاس به مدت سه روز در باکو برگزار شد خوشبختانه طی دو روز گذشته کارشناسان ارشد کشورهای عضو با برگزاری جلسات مستمر در خصوص مسایل مختلف سازمان همکاری های اقتصادی اکو، به اجماع خوبی رسیده اند.

 این کارشناس ادامه داد: قرار است تحولات و بحران های منطقه ای و فعالیت سازمان همکاری های اقتصادی اکو و اهداف سند چشم انداز و عملکرد این سازمان منطقه ای در این نشست در باکو مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 طاهری به سخنان احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در اجلاس سران اکو اشاره کرد و گفت: احمدی نژاد با تاکید به همکاریهای اعضاء اکو در اصلاح نظم موجود جهانی افزود راهکار اصلی مشارکت همگانی است که در اجلاس جنبش عدم تعهد درتهران مورد تاکید قرارگرفت .

وی ادامه داد: رایزنی ها و همکاری های سیاسی در چارچوب سازمان های منطقه ای و جنبش عدم تعهد ، ایجاد یک نهاد مشورت سیاسی به نام مجمع سیاسی اکو برای هماهنگی اعضاء در عرصه های بین المللی و تلاش مشترک برای اصلاح ساختارهای بین المللی از جمله سازمان ملل، سازماندهی همکاری های فرهنگی و هفته های فرهنگی با توجه به مواریث ارزشمند و مشترک، تاسیس سازمان همکاری های فناوری و تحقیقاتی به منظور تقویت و نهادینه کردن همکاری های علمی و فناوری، در دستور قرار دادن همکاری های اقتصادی ، صنعتی ، کشاورزی ، انرژی ، گسترش تجارت و بکارگیری شیوه تهاتر و مبادله با پول های ملی و ایجاد مقررات هماهنگ گمرکی و مصون کردن اقتصاد ملت های خود از اثرات سوء ، خلق دارایی های کاغذی و کسر بودجه کشورهای کلان سرمایه داری، تکمیل حقله شبکه حمل نقل ریلی ، هوایی ، دریایی و جاده ای و از اتفاده از ظرفیت های دریاهای خزر ، عمان ، خلیج فارس ، مدیترانه ، اژه و سیاه به طور هماهنگ همچنین پایه گذاری مجمع اقتصادی اکو برای تبیین و گسترش اندیشه مستقل انسانی و عدالت محور در اقتصادی را از پیشنهادی مهم رئیس جمهور کشورمان برشمرد.

لازم به ذکر است دوازدهمین اجلاس سران اقتصادی اکو امروز بکار خود پایان داد./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار