در کشور 11هزار واحد تعاوني و تشکل کشاورزي فعاليت مي کنند که 90درصد از جمعيت کشاورزي کشور را پوشش مي دهد .

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، سید نظام الدین سجادی امروز  در همایش روز جهانی غذا که در محل سازمانتعاون روستاي برگزار شد  گفت: گرچه ناامنی غذایی در برخی نواحی شهری معمولاً‌ ریشه در بیکاری، اشتغال ناقص و پایین بودن درآمد و در مناطق فقیر و روستایی هم ممکن است ناشی از پایین بودن سطح فناوری‌های موجود، کمبود تاسیسات زیربنایی، محدودیت امکانات و منابع بالقوه،‌ کوچکی مزارع، کمبود نقدینگی، سطح پایین مهارت‌های فنی نیروی انسانی در حوزه کشاورزی باشد اما نباید از اتخاذ سیاست‌های اقتصادی و تجارت بین‌المللی و تعیین قیمت های جهانی غلات، تولید مواد غذایی و نیز رفتار تبعیض آمیز و ناعادلانه قدرت‌های سیاسی اقتصادی دولت‌های انحصار طلب که موجب ایجاد محدودیت برای دسترسی ملت‌ها به ظرفیت‌های فنی و مالی می‌شود به آسانی گذشت و یا آن را نادیده گرفت.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تصریح کرد:‌ با وجود اینکه در دهه‌های اخیر گام‌های بلندی در جهت بهبود امنیت غذایی در جان برداشته شده است اما مطابق گزارشات بانک جهانی هنوز بیش از 800 میلیون نفر از جمعیت کشورهای در حال توسعه با کمبود تغذیه و گرسنگی مواجه هستند.

وی افزود: گرسنگی به دلیل کاستن از توان کار، تحلیل بردن مقاومت فرد در برابر بیماری‌ها و تاثیر منفی بر رشد ذهنی و موفقیت‌های تحصیلی کودکان باعث شدیدترین شدن سایر جنبه‌های فقر نیز در جوامع در حال توسعه و همچنین افزایش شکاف بین کشورهای غنی و فقیر می‌شود.

سجادی در ادامه گفت :میزان تولید محصولات کشاورزی ایران طی 3 دهه اخیر به رغم وجود تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و نظامی از 25 میلیون تن به بیش از 110 میلیون تن افزایش یافته است در حال حاضر گرسنگی حاد از کشور ایران رخت بر بسته است که بخش عمده‌ای از این دستاورد مرهون تجمیع منابع خرد و پراکنده از طریق ایجاد ساختارهای مشارکتی و توسعه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه امنیت غذایی یعنی وضعیتی که مردم به غذای کافی، مغذی و متنوع به صورت پایدار دسترسی داشته باشند، گفت: از دیدگاه اسلامی امنیت غذایی وقتی رخ می دهد که غذای کافی با کیفیت، سالم و حلال در اختیار مردم قرار داشته باشد و این حلال بودن وجه مهم تمایز دیدگاه اسلامی با دیدگاه‌های مادی در مورد امنیت غذایی است.

وی افزود: امسال مصادف با پنجاه و یکمین سال ظهور تعاونی‌ها در عرصه کشاورزی ایران است و هم اکنون بیش از 11 هزار واحد تعاونی و تشکل کشاورزی در بخش کشاورزی ایران فعالیت می‌کند که 90 درصد از جمعیت کشاورز کشور را پوشش می‌دهد.

سجادی با بیان اینکه این تعاونی‌ها و تشکل‌ها با دارا بودن بیش از 30 هزار واحد اعتباری،‌ فروشگاهی، انبار و مرکز خرید سهم قابل توجهی از اقتصاد کشاورزی، تولید و بازاریابی محصولات غذایی کشورمان را بر عهده دارند، گفت: براساس اسناد کلان توسعه اقتصادی ایران بخش تعاون باید حداقل 25 درصد از اقتصاد کشور برا به خود اختصاص دهد.

وي ادامه داد سياست ايران در بخش کشاورزي ،توسعه تعاوني ها و ساير تشکل ها است که با توجه به فرهنگ ايران ،ايران از کارايي بالاتري برخوردار است ./عب
برچسب ها: کشاورزی ، تعاونی ، فعالیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار