ميانگين قيمت هر بشکه سبد نفتي اوپک در شهريور ماه سالجاري با 4.9 درصد افزايش نسبت به مردادماه به 111.5 دلار براي هر بشکه رسيد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، معاونت اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي در کشورش با عنوان نگاهي به روند شاخص هاي مالي ايران و جهان در شهريورماه سالجاري به تشريح روند حرکت بهاي هر بشکه سبد نفتي اوپک در ماه گذشته پرداخته است.

که براساس آن اگرچه بهاي هر بشکه در روزهاي مياني ماه روندي صعودي داشته است.

براساس اين گزارش طي ماه گذشته قيمت هر بشکه سبد نفتي اوپک حدود 105.8 دلار تا 114.8 دلار در نوسان بود به طوري که قيمت هر بشکه سبد نفتي اوپک از 112.2 دلار در روز اول شهريورماه به 108.5 دلار در آخرين روز شهريورماه کاهش يافت.

طبق اين گزارش قيمت هر بشکه سبد نفتي اوپک در هشت روز ابتداي دوره روند نزولي را طي کرده که تصميم آژانس بين المللي انرژي براي استفاده از ذخاير استراتژيک قبل از ماه سپتامبر با رويکرد جلوگيري از آسيب ديدن رشد اقتصادي جهاني از دلايل اصلي کاهش قيمت نفت در روزهاي ابتدايي شهريور بود.

اين گزارش حاکي از آن است، قيمت هر بشکه سبد نفتي اوپک طي روزهاي 9 تا 14 شهريورماه روند صعودي در پيش گرفت که افزايش احتمال اتخاذ سياست هاي انبساطي در آمريکا و مخالفت اقتصادهاي بزرگ منطقه يورو با آزاد کردن ذخاير استراتژيک خود از عوامل موثر بر اين روند بود.

اين گزارش مي افزايد: قيمت سبد نفتي اوپک با روند کاهشي از 113.7 دلار در روز 27 شهريور به 105.8 دلار در روز آخر رسيد.

افزايش ذخاير نفتي آمريکا فروش بيش از حد نفت پيش از تعطيلات سال نو يهوديان و افزايش توليد نفت خام توسط برخي اعضاي اوپک به ويژه عربستان که با هدف پايين آوردن قيمت نفت دنبال مي شود از مهمترين دلايل موثر بر روند نزولي قيمت نفت خام طي روزهاي پاياني شهريورماه محسوب مي شود.

لازم به ذکر است، هر چند کاهش ارزش دلار در برابر يورو در آخرين روزهاي شهريور باعث افزايش اندکي در قيمت نفت خام شد اما با اين قيمت سبد نفتي اوپک در روزهاي پاياني ماه در سطوح پائين تر از ابتداي دوره قرار گرفت./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار