رئيس انجمن انبوه سازان تهران از اجراي طرح جديد براي نوسازي بافت ‌فرسوده شهري خبر داد و گفت : اين طرح انگيزه مالکان بافت هاي فرسوده را براي نوسازي بيشتر مي کند.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،‌ ايرج رهبر در گفتگو با راديو اقتصاد اظهار داشت : تاکنون براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده و واحدهاي مسکوني واقع در اين بافت‌ها از سه شيوه استفاده شده که شامل اين موارد است : 1) واحدهاي فرسوده از ساکنان خريداري و نوسازي مي شد2) دولت با دادن وام وديعه به ساکنان، نوسازي بافت را بر عهده مي‌گرفت و پس از نوسازي واحدهاي مسکوني را در اختيار مالکان قرار مي‌داد 3) دولت با مشارکت ساکنان بافت فرسوده به ازاي هر يک متر مربع زمين 1.2 واحد مسکوني در قالب آپارتمان به مالکان واگذار مي‌کرد.

رئيس انجمن انبوه سازان تهران افزود : در طرح جديد و روش چهارم "طرح کليد به کليد" ؛ مالکان در زمان تحويل واحد فرسوده خود يك واحد نوساز در همان محله سکونت خود يا يکي از محلات نزديک  دريافت مي‌کنند که قرار است اين طرح ابتدا در محله سيروس در منطقه 12 تهران اجرا شود و در گام نخست ساخت 300 واحد را انبوه سازان آغاز کرده اند.

تاكنون72 هزار هكتار بافت فرسوده در 471 شهر شناسايي و تعيين محدوده شده است.

با نوسازي در بافت‌هاي فرسوده، به ازاي هر 57 مترمربع ساخت و ساز يك شغل ايجاد مي‌شود كه به رونق اشتغال و حمايت از كار ايراني کمک مي کند.

همچنين به ازاي تخريب هر واحد فرسوده شهري 3،2 (سه و دو دهم) واحد نوساز ايجاد مي‌شود كه علاوه بر توليد واحدهاي نوساز و اصلاح سيماي شهري ، زمينه جذب جمعيت جديد و به نوعي توسعه دروني شهرها و تجديد حيات در اين مناطق را به ارمغان مي اورد. 

تاكنون طرح بهسازي و نوسازي 71 شهر به مساحت 24655 هكتار تهيه شده كه به تصويب استاني رسيده و طرح بهسازي و نوسازي 28 شهر به مساحت 11131 هكتار تهيه شده که در دست تصويب كميسيون ماده 5 استان‌هاست.

بايد سالانه حداقل 10 درصد از بافت هاي فرسوده كلان شهرها بهسازي شود. 

بيشترين مناطق داراي مشخصات بافت فرسوده در كلانشهرها واقع است.

در برنامه پنجم توسعه بايد هر سال حداقل 10 درصد از بافت هاي فرسوده در شهر ها با همكاري بخش خصوصي، بهسازي و بهره برداري شود./عب
برچسب ها: نوسازی ، بافت ، فرسوده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار