"محمد صالح صدقيان"مدير مرکز عربي پژوهشهاي ايراني با بيان اينکه تحريم و اعمال فشار سبب عقب نشيني ايران نمي شود تاکيد کرد لازم است کشورهاي غربي براي رسيدن به نتيجه با ايران راهکارها و گزينه هاي ديگري در پيش گيرند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ محمد صالح صدقيان در گفتگو با شبکه تلويزيوني الجزيره درباره تحريم هاي جديد اتحاديه اروپا عليه ايران گفت: اين اولين بار نيست که چنين تحريم هايي بر ايران اعمال مي شود. چنين اقدامات و گام هايي براي رسيدن دو طرف ايران و گروه پنچ بعلاوه يک به نتايج مثبت کمکي نمي کند.
وي گفت: سؤال مهمي که اکنون درباره تحريم هاي اروپا مطرح مي شود اين است که آيا هدف از اين تحريم ها مجازات کردن مردم ايران است يا دولت و يا تاثيرگذاري بر غني سازي اورانيوم؟
صدقيان گفت: اگر اتحاديه اروپا و به طور کلي غرب براي تاثيرگذاري بر اراده ايران تلاش مي کند بايد بگويم که روز يکشنبه آيت الله علي خامنه اي رهبر معظم ايران به طور واضح اعلام کرد که ما در برابر رويارويي اراده ها قرار داريم و ايران از فعاليت هاي هسته اي خود عقب نشيني نخواهد کرد و تلاش مي کند با استفاده از امکانات خود به توانمندي مسالمت آميز هسته اي برسد.
وي درباره تاثير اين تحريم ها بر ملت ايران گفت: کشورهاي اروپايي 20 درصد از توليدات گاز ايران را وارد مي کنند. بازارهاي جايگزين براي بازار اروپا براي ايران وجود دارد، بازارهاي جايگزيني مانند بازار چين، هند، جنوب شرق آسيا و برخي کشورهاي اروپايي و حتي بازار آمريکاي جنوبي براي ايران وجود دارد. بنابراين، چنين تحريم هايي تاثير اقتصادي زيادي بر ايران نخواهد داشت.
صدقيان گفت: اين تحريم ها سبب نمي شود که مذاکره کنندگان ايراني در مذاکره با غربي ها انعطاف نشان دهند. تحريم هاي غرب عليه ايران به ويژه تحريم هاي بانک مرکزي بسيار حساس و حائز اهميت است، اما غرب تلاش مي کند همان طور که پيشتر مردم عراق را در زمان صدام حسين تحريم کرد اکنون نيز مردم ايران را تحريم کند.  
وي گفت: لازم است کشورها ديگر گزينه ها و راهکاري هاي ديگري را براي رسيدن با طرف ايراني به نتايجي که به نفع همه طرف هاي ذي ربط در مسئله هسته اي ايران باشد در پيش گيرند.
برچسب ها: صدقیان ، ایران ، هسته ، تحریم ، عربی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار