دانش آموزان يكي از الگوهاي مهم رفتاري خود را معلمان قرار مي دهند، اگر معلم از ويژگي الگودهي خوبي برخوردار باشد مي تواند تأثيرات عميقي در رشد شخصيت و بهداشت روان دانش آموزان باقي بگذارد.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ علي اسدي،‌كارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، با بيان اين مطلب اظهار داشت: بيشتر روان شناسان تربيتي معتقدند كاركنان مدرسه در سلامت روان دانش آموزان داراي نقش هاي حرفه اي هستند.

علي اسدي افزود:‌ مسئوليت اولياي مدرسه فقط در پرورش نيروي عقلي و آشنا كردن دانش آموزان به مسائل اجتماعي و اخلاقي خلاصه نمي شود و مدرسه مسئول تغيير و اصلاح رفتارهاي ناسازگارانه و تأمين بلوغ عاطفي و سلامت رواني دانش آموزان است.

وي تصريح كرد:‌ معلم نبايد صرفا تمام تلاش خود را صرف اين كند كه دانش آموزان بهترين نمره را كسب كنند بلكه وي بايد بكوشد به هر فرد به اندازه توانايي او مسئوليت دهد و حتي الامكان در پرورش فكري و رواني و جسماني كودك بكوشد.

كارشناس اداره سلامت روان با اشاره به اين كه رفتار دانش آموزان دبستاني بسيار به رفتار معلمان آنها بستگي دارد، گفت: چنانچه معلمي روش محبت آميز همراه با انضباط منطقي در كلاس خود به كار گيرد از همكاري، علاقه مندي و قدرت ابتكار شاگردانش بهره مند خواهد شد برعكس معلمي كه از روش پرخاشگرانه و زور و تهديد استفاده مي كند، شاگردانش نيز با بي انضباطي در كلاس، بي توجهي به درس و پرخاشگري صريح ظاهر مي شوند.

وي ادامه داد: چنين معلمي نمي تواند منبع دانش براي دانش آموزان باشد و اگر از طريق تنبيه و پرخاشگري هم بتواند انضباط را در كلاس حاكم سازد چنين حالتي پايدار نخواهد بود و نمي تواند احساس همكاري و علاقه مندي در شاگردان به وجود آورد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار