مورخین می گویند که گرچه این اسناد فقط اندکی قبل از پنجاهمین سالگرد بحران موشکی کوبا منتشر شده است, بازنویسی تاریخ جنگ سرد نبوده بلکه بینشی از افکار شخصی شخصیتهای مهم آن دوران را ارائه می کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، سه شنبه گذشته اسنادی از رابرت اف کندی برادر رئیس جمهور آمریکا منتشر شده است که در بین این اسناد صفحات خط خطی با اشکالی از ناقوس آزادی و اسناد سیا که طرح مافیایی ترور فیدل کاسترو با 15000 دلار را آشکار می سازد نیز به چشم می خورد.
 
اداره آرشیو ملی و ضبط اسناد و کتابخانه  رییس جمهور کندی در بوستون حدود 2700 صفحه از اسنادی را که رابرت کندی در طول دوره  وکالت خود از سال 1961 تا 1964 جمع آوری  کرده است را منتشر ساخته اند, که روزنه ای را به فرایند تصمیم گیری در دوران جنگ سرد باز می کند. مورخین می گویند که گرچه این اسناد فقط اندکی قبل از پنجاهمین سالگرد بحران موشکی کوبا منتشر شده است, بازنویسی تاریخ جنگ سرد نیست.  بلکه بینشی از افکار شخصی شخصیتهای مهم آن دوران را ارائه می کنند.
رابرت کندی در جریان حمله خلیج خوکها و بحران موشکی کوبا که لحظات سرنوشت سازی در دوران ریاست جمهوری برادرش بود, به وی مشورتهایی ارائه می کرد. 
هفت مجموعه از اسناد منتشر شده شامل تلگرامها, گزارشها, متن پیاده شده گفتگوها و یادداشتهای دست نویس کندی است که برخی از آنها دارای اشکال نامشخص و نوشته هایی از وی می باشد.
 
 
 
یکی از صفحات که بین صفحاتی قرار گرفته که حاوی یادداشتها در مورد حمله خلیج خوکهاست, طرحی از ناقوس آزادی را همراه با نقل قولی خلاصه شده از یک بنای یادبود جنگ جهانی دوم لهستان در ایتالیا در خود دارد.
کندی با مداد نوشته است که : « ما سربازان لهستان برای آزادی خودمان و شما روح خود را به خدا , بدن خود را به ایتالیا, و قلبمان را به لهستان تقدیم می داریم.»
 
 
 
 
 
حمله ناشیانه سال 1961 با هدف کنار زدن کمونیستها با کمک تبعیدی های کوبایی مخالف کاسترو و حمایت پنهان آمریکا انجام شد. بیش از 100 عضو تیم تحت حمایت سیا توسط نیروهای کوبا کشته  و بسیاری دیگر دستگیر شدند. یکی از اسناد سیا توصیفی از کاسترو ارائه می دهد: « کاسترو فردی با هوش است اما خیلی بی ثبات, حساس, ناشکیب و نسنجیده عمل می کند».
 
برچسب ها: کوبا ، کاسترو ، ترور ، آمریکا ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار