یکی از چالش برانگیزترین جراحي های مفصل زانو عفونت اطراف پروتز است که هم تشخیص را پیچیده می کند و هم درمانش جدید است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ فرشید باقری، متخصص ارتوپدی و جراح مفصل زانو و دبیر انجمن ارتوپدی خراسان امروز در جمع خبرنگاران در حاشیه کنگره سالیانه انجمن جراحان ارتوپدی ایران افزود: برای عفونت اطراف پروتز لگن و زانو یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین مشکلات عفونت اطراف پروتز است که یک فاجعه تلقی می شود زیرا هم تشخیص را دچار مشکلات پیچیده می کند و هم درمانش جدی، سخت و مبارزه طلبانه است.

وی گفت: نگرانی و ترس جراحان از عمل تعویض مفصل به دلیل حجم زیادی از مواد مصنوعی است که در بدن بکار برده می شود و  می تواند ایجاد عفونت کند و درمان های دیگر را زیر سوال می برد و در مراحل حاد تر بیمار را از داشتن یک مفصل مصنوعی برای همیشه محروم می کند.

وی تصریح کرد: استاندارد جهانی از نظر ایجاد عفونت در کشورهای دیگری که تمام شرایط بهداشتی در آن رعایت می شود بین 2 تا 3 درصد است و در بهترین مراکز درمانی کمتر از 5 درصد می باشد.

 باقری در خصوص انواع عفونت گفت: عفونت اطراف مفصل به سه روش ایجاد می شود یکی عفونت حاد است که بلافاصله بعد از عمل و در چند روز اول ظاهر می شود و منشا آن از طریق هوای اطراف فضای اتاق عمل است و زمینه هایی مثل دیابت، بیماری های ضعیف کننده سیستم ایمنی و بیماری رماتیسم منجر به مصرف داروهای کورتون می شود می تواند زمینه را برای عفونت مستعد کند.
علائم آن قرمزی، ترشح چرکی و تب می باشد که با آزمایش معمولی مثل اندازه گیری گلبول های سفید تشخیص داده می شود.

نوع دوم عفونتی است که در سه ماه اول اتفاق می افتد و نوع سوم عفونت مزمن است که بعد از سه ماه اتفاق می افتد و منشا آن باکتری هایی است که از طریق خون به محل دسترسی می یابند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار